Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
Zou Peter Schreyer in zijn vrije tijd vrijwilligerswerk doen bij BMW? Want sommige nieuwe BMW’s zijn net Kia’s. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ‘tiger nose’ van deze nieuwe 2-serie Gran Coupé.
Met de 2-serie Gran Coupé haalt BMW hetzelfde trucje uit als met de 1-serie. Het merk zegt dat dit de nieuwe generatie is, maar in feite is het een uitgebreide facelift. De voorwielaangedreven 2-serie Gran Coupé is gebaseerd op de 1-serie. Met de achterwielaangedreven 2-serie Coupé heeft-ie niks te maken.
BMW 2-serie Gran Coupé kijkt sip
Na de facelift kijkt de 2-serie Gran Coupé met een wat sippe blik de wereld in. Zijn koplampen zitten op dezelfde plek, maar zijn platter geworden, waardoor ze hoger in de koets lijken te zitten. De ‘nieren’ zijn eveneens afgeplat, waardoor we er nu iets Kia-achtigs in zien.
Meestal wordt de achterkant van een auto bij een facelift vergeten, maar bij de 2-serie Gran Coupé niet. De lichtunits zijn nu compleet anders. Ze lijken een beetje op die van de X2 en zijn minder langgerekt en hebben een hapje uit de onderkant.
Daarbij is de kentekenplaat een stukje naar boven verhuisd. Bij de vorige 2-serie Gran Coupé zat-ie vrij laag, met daarboven een strip die de achterlichten met elkaar verbond. Het BMW-embleem was in die strip geïntegreerd. Nu niet meer.
Met BMW-dashboard nieuwe stijl
Vier motorversies 2-serie Gran Coupé
Voorlopig zijn er vier versies van de nieuwe 2-serie Gran Coupé, waarvan er eigenlijk maar één echt relevant is voor Nederland. De twee diesels niet. De 218d heeft 150 pk en 360 Nm, de 220d komt met elektro-ondersteuning tot 163 pk en 400 Nm.
Het 300 pk sterke topmodel, de M235 xDrive, zal bij ons niet over de toonbank vliegen, maar de 220 wel. Hij komt met zijn milde-hybridetechniek tot een vermogen van 170 pk en 280 Nm. We hebben de neiging om telkens M235i en 220i te schrijven, maar dat mogen we niet meer doen van BMW. De i is officieel uit de naam verdwenen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?