Nieuwe automaat moet Ford Fiesta en Puma zuiniger maken
Speciaal voor de versies met 48V-boordsysteem in combinatie met de EcoBoost-motor komt Ford met een spiksplinternieuwe automatische transmissie. Dankzij de automaat zouden de mildhybride-modellen nog minder benzine consumeren.
De nieuwe automatische transmissie komt voor de Puma en Fiesta beschikbaar. Het is niet verwonderlijk dat de Amerikaanse autobouwer de versnellingsbak direct op deze twee types introduceert. De hatchback en crossover zijn technisch namelijk aan elkaar gelinkt. Het gaat om een transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Ford introduceert ;m nu voor de EcoBoost-motor met 48V-mildhybridetechnologie. De toevoeging zorgt ervoor dat de benzinemotor elektrische ondersteuning krijgt. Het systeem maakt gebruik van een tandriem aangedreven starter/generator (BISG) die bij remmen en vertragingen een lithium-ion batterij oplaadt. Die elektrische energie wordt later weer afgegeven, bijvoorbeeld tijdens het accelereren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFord_Fiesta_mHEV_2020_04.jpg)
Veelvuldig stadsgebruik
Door het toepassen van de elektro-unit daalt het benzineverbruik en dus de CO2-emissie. Ford claimt dat door de montage van de automatische transmissie het verbruik daalt ten opzichte van de uitvoering met een handbak. Het effect zou juist groot zijn bij veelvuldig stadsgebruik. Ford biedt de zeventraps automaat aan op de 1,0-liter driecilinder. Dat blok levert afhankelijk van de versie 125 pk of 155 pk. Het merk noemt geen percentage voor de brandstofbesparing, maar Ford geeft wel aan dat een tot vijf procent lagere CO2-uitstoot valt te behalen in vergelijk met de 1,0-liter EcoBoost-aandrijflijn. Let op, de autobouwer verwijst slinks naar de reguliere driepitter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFORD_2020_Puma_ST-Line_X_071.jpg)
Nieuwe mogelijkheden
Een ander bijkomend voordeel is dat dankzij de zeventraps automaat de Adaptive Cruise Control een ‘Stop & Go’-functie kent. Als de auto volledig tot stilstand is gekomen, bijvoorbeeld in een file, gaat de auto zelfstandig rijden als de auto niet langer dan drie tellen wordt opgehouden. Ook nieuw is dat via de FordPass App de auto op afstand gestart kan worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFORD_2019_IAA_PUMA_TITANIUM__2.jpg)
Automaat leverbaar
Ford verzuimt aan te geven wanneer de aandrijflijn verkrijgbaar wordt. Prijzen zijn evenmin bekend. Op de prijslijst van 2021 staat de automaat nog niet genoemd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
-
Robot van Xpeng lijkt zoveel op een vrouw dat ingenieurs been moeten openknippen op podium
-
V12-supercar is lichter dan Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist