Nieuwe automaat moet Ford Fiesta en Puma zuiniger maken
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFORD_2020_Puma_ST-Line_X_014-LOW-1.jpg)
Speciaal voor de versies met 48V-boordsysteem in combinatie met de EcoBoost-motor komt Ford met een spiksplinternieuwe automatische transmissie. Dankzij de automaat zouden de mildhybride-modellen nog minder benzine consumeren.
De nieuwe automatische transmissie komt voor de Puma en Fiesta beschikbaar. Het is niet verwonderlijk dat de Amerikaanse autobouwer de versnellingsbak direct op deze twee types introduceert. De hatchback en crossover zijn technisch namelijk aan elkaar gelinkt. Het gaat om een transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Ford introduceert ;m nu voor de EcoBoost-motor met 48V-mildhybridetechnologie. De toevoeging zorgt ervoor dat de benzinemotor elektrische ondersteuning krijgt. Het systeem maakt gebruik van een tandriem aangedreven starter/generator (BISG) die bij remmen en vertragingen een lithium-ion batterij oplaadt. Die elektrische energie wordt later weer afgegeven, bijvoorbeeld tijdens het accelereren.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFord_Fiesta_mHEV_2020_04.jpg)
Veelvuldig stadsgebruik
Door het toepassen van de elektro-unit daalt het benzineverbruik en dus de CO2-emissie. Ford claimt dat door de montage van de automatische transmissie het verbruik daalt ten opzichte van de uitvoering met een handbak. Het effect zou juist groot zijn bij veelvuldig stadsgebruik. Ford biedt de zeventraps automaat aan op de 1,0-liter driecilinder. Dat blok levert afhankelijk van de versie 125 pk of 155 pk. Het merk noemt geen percentage voor de brandstofbesparing, maar Ford geeft wel aan dat een tot vijf procent lagere CO2-uitstoot valt te behalen in vergelijk met de 1,0-liter EcoBoost-aandrijflijn. Let op, de autobouwer verwijst slinks naar de reguliere driepitter.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFORD_2020_Puma_ST-Line_X_071.jpg)
Nieuwe mogelijkheden
Een ander bijkomend voordeel is dat dankzij de zeventraps automaat de Adaptive Cruise Control een ‘Stop & Go’-functie kent. Als de auto volledig tot stilstand is gekomen, bijvoorbeeld in een file, gaat de auto zelfstandig rijden als de auto niet langer dan drie tellen wordt opgehouden. Ook nieuw is dat via de FordPass App de auto op afstand gestart kan worden.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FFORD_2019_IAA_PUMA_TITANIUM__2.jpg)
Automaat leverbaar
Ford verzuimt aan te geven wanneer de aandrijflijn verkrijgbaar wordt. Prijzen zijn evenmin bekend. Op de prijslijst van 2021 staat de automaat nog niet genoemd.
Lees ook:
- Autovisie dubbeltest: Honda Jazz Crosstar vs. Ford Fiesta Active
- Ford Fiesta ST Edition, de stuggere Fiesta ST
- Een hot hatch in 2020: wat is er en wat komt er?
- Duik in de prijslijst: Een Ford Fiesta ST samenstellen
Ook interessant
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW
-
Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
-
En de volgende: Audi Q4 E-tron inclusief Sportback
-
Systeem voor rijlessen en examens op de schop, prijs (niet) omhoog
-
Mitsubishi hoopt toch nog op komst nieuwe Outlander naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: vernieuwde MINI JCW 3-deurs samenstellen