Nieuwe Audi R8 verruilt atmosferische V10 voor elektriciteit
De Audi R8 met zijn turboloze V10 staat bovenaan de voedselketen bij Audi, maar de toekomst is minder rooskleurig voor de sportwagen. Die machtige V10 gaat verdwijnen en daar komt een geëlektrificeerde aandrijflijn voor terug.
Met de Audi R8 laat Audi al jaren zien dat ze heel goed weten hoe ze een steengoede sportwagen in elkaar moeten zetten. Maar met een toekomst in zicht waarin uitstoot aan banden gelegd wordt, moet het hele idee van de R8 op de schop. Een ongeblazen 5,2 liter V10 kan simpelweg niet meer. Daarom kijkt het team achter de nieuwe R8 ook naar elektrische alternatieven.
Opvolger
Oliver Hoffmann, managing director van Audi Sport, zit met dat probleem in zijn maag. In een gesprek met het Australische Motoring vertelt hij: “Ik denk niet dat we een opvolger van het huidige model maken met een atmosferische motor, of met een normale verbrandingsmotor”. Daarmee maakt hij direct duidelijk dat het R8-recept sterk gaat veranderen. “De R8 gaat in de toekomst zeker elektrificatie hebben, alleen weten we nog niet welke soort. We werken nu aan een concept. Hiervoor hebben we constant contact met de raad van bestuur, maar er is nog geen besluit genomen.”
Met zo’n essentiële verandering in het recept is het nog maar de vraag of de volgende R8 nog wel R8 gaat heten. Ook dit onderdeel van Audi’s sportwagen staat op dit moment ter discussie. Maar voordat we zover zijn (waarschijnlijk komt de nieuwe R8 ergens in 2023) heeft Audi nog wat verrassingen voor ons in petto. “We hebben nog een aantal speciale versies klaar staan, gebaseerd op het huidige model.”
Belangrijk
Het lijkt er dus op dat Audi de huidige R8 een waardig afscheid zal geven. En over de toekomstige versie hoeven we ons niet zo heel druk te maken. Audi heeft heel goed door hoe belangrijk een dergelijk model voor hen is. “De R8 en het concept van de super-sportauto is erg belangrijk voor Audi. De auto was een succes voor ons merk en we denken dat we de dit soort iconen moeten blijven ontwikkelen. Voor Audi Sport is een super-sportauto ook erg belangrijk”, besluit Hoffmann.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024