Nieuwe Audi Q5 laat de koper zijn achterlichten kiezen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi-Q5-4.jpg)
De vernieuwde Audi Q5 laat zich vandaag officieel zien. Daarmee heeft de Duitse autobouwer een primeur, want het laat de klant zijn eigen achterlichten uitkiezen.
De vernieuwde Audi Q5 wordt namelijk geleverd met digitale oled-achterlichten. Die oled-techniek kennen we al uit lichtunits van de fabrikant, maar maar in het geval van de nieuwe Q5 kunnen die ook nog eens verschillende lichtdesigns en -signaturen aannemen. Zij die een nieuwe Audi Q5 kopen, kunnen kiezen voor drie verschillende ontwerpen, elke met een eigen ontwerp voor de coming home- en leaving home-functie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi-Q5-42.jpg)
Waarschuwing
Komt een voertuig binnen twee meter afstand van een geparkeerde Q5, dan lichten de units op ter waarschuwing. De bekende, dynamische richtingaanwijzers van Audi zijn uiteraard ook weer standaard aanwezig op de Q5. Aan de voorzijde is de vernieuwde SUV standaard voorzien van led-koplampen, adaptieve Matrix led-koplampen zijn optioneel.
Verder is de grille van de nieuwe Audi Q5 hertekend, net als de grotere luchtinlaten op het front en de signatuur van de dagrijverlichting. Aan de achterzijde wordt de aandacht opgeëist door een sierlijst tussen de achterlichtunits en een hertekende diffuser. Standaard wordt de Audi Q5 geleverd met 17-inch lichtmetaal, maar wie voor de sportievere S-Line kiest krijgt 18-inch schoeisel. Optioneel zijn wielmaten tot en met 21-inch leverbaar.
Gegroeid
Qua maatvoering verandert de Q5 bijna niet ten opzichte van zijn voorganger. Door een grotere bumperpartij is de SUV wel 1,9 centimeter in de lengte gegroeid tot een totaal van 4,68 meter. Aan de breedte (1,89 meter), hoogte (1,66 meter) en wielbasis (2,82) is niets veranderd. De binnen- en bagageruimte zijn dus ook ongewijzigd.
Het interieur van de Audi Q5 is wel vernieuwd en klaar voor de toekomst. Zo is een volledig digitaal instrumentarium (12,3-inch) nu mogelijk en bevat de populaire SUV standaard een centraal geplaatst display (10,1-inch), met daarin de laatste generatie van Audi’s infotaintmentsysteem. Dat MMI-systeem laat zich voornamelijk middels aanraak- en spraakfuncties besturen, waardoor de draaiknop in de middenconsole is komen te vervallen. Op die plek zit nu wat meer opbergruimte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi-Q5-13.jpg)
Enkel als stekkerhybride
De vernieuwde Audi Q5 verschijnt enkel als plug-in hybride in Nederland. Het model staat naar verwachting eind dit jaar bij de dealers. Specificaties en prijzen maakt Audi in de aanloop naar de introductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie
-
Auto-CEO’s: ‘Europa nog nooit zo weinig concurrerend geweest’