De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FThe-New-Aston-Martin-DB12_33.jpg)
Aston Martin presenteert met de DB12 een nieuw model dat losjes gebaseerd is op zijn voorganger, de DB11. De Britten gooien de term GT uit het raam en noemen het ‘world’s first Super Tourer’.
Die term moet hij waarmaken met de krachtige twinturbo V8 want dat is de motorisering van deze Aston Martin DB12. Volgens het merk spelen ook de moderne technologie, rijbeleving en luxueuze afwerking een belangrijke rol. Toch lijkt Aston Martin met de claim ’s werelds eerste ‘ST’ te hebben ontwikkeld, het bestaan van auto’s zoals de Ferrari Roma en Bentley Continental GT te ontkennen. Beide zijn eveneens krachtige en luxueuze GT’s die in hetzelfde segment opereren.
Geen V12 in de nieuwe Aston Martin DB12
Even terug naar die achtcilinder. Het blijft namelijk bij die al bekende krachtbron van Mercedes. Er is dus geen V12 meer te krijgen in deze Aston Martin DB12. Aan vermogen heb je echter geen gebrek; de 4.0-liter V8 produceert 680 pk en 800 Nm aan koppel. Daarmee sprint de Aston Martin in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en pas bij 325 km/h stopt de wagen met accelereren.
Hoewel je na een vlugge blik op de nieuwe Aston Martin DB12 de gelijkenissen met de DB11 ziet, wordt ook snel duidelijk dat de auto op veel vlakken wezenlijk anders is. Met name het interieur heeft een fikse en welverdiende make-over gekregen. Waar het infotainmentscherm in de DB11 ietwat achteloos op het dashboard leek te zijn geplempt, is het scherm in de DB12 op stijlvollere wijze in het verfriste interieur verwerkt. De lay-out van de middenconsole doet overigens een beetje denken aan Porsche. Het lijkt op een mix tussen de middenconsoles van de Cayman en de 911.
Goedkoper alternatief
Om ook de rijbeleving een boost te geven, is de Aston Martin DB12 onder meer voorzien van een elektronisch sperdifferentieel en en verfijnder onderstel in combinatie met een stijvere carrosserie van aluminium. Met een gewicht van iets meer dan 1.800 kilo blijft de Aston Martin overigens een zware jongen. De DB12 weegt net zoveel als deze betaalbare GT-occasion met V12. De prijs van de Aston Martin DB12 is nog niet bekend, maar deze is gegarandeerd een veelvoud van de zojuist genoemde GT uit de 90s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wordt de ET5 Touring de doorbraak van Nio in Nederland?
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V