Alpine Vision Concept: De lange weg naar de nieuwe Alpine
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096646-e1455627835378.jpg)
Renault heeft een lange aanloop genomen naar de nieuwe Alpine. Sinds 2012 hebben we een aantal studiemodellen gezien – waaronder de vandaag onthulde Alpine Vision – maar daarvoor werd al gesproken over de wederopstanding van het roemruchte Franse merk.
Zo’n negen jaar geleden, in oktober 2007, onthulde Renaults marketingbaas Patrick Blain dat zijn merk plannen had voor een aantal sportwagens. Volgens hem zou het eerste model in 2010 verschijnen en een naam uit het verleden krijgen: Alpine. Er gingen zelfs geruchten dat de auto op basis van de Nissan GT-R ontwikkeld zou worden. Twee jaar later verdwenen de Alpine-plannen echter in ijskast. Renault had het project stilgelegd vanwege de wereldwijde financiële crisis die in 2008/2009 losbarstte.
Alpine A110-50
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_11.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_12.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_11.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_a110-50_concept_12.jpg)
In 2012 onthulde Renault dan toch deze Alpine A110-50. Het studiemodel was opgebouwd op het buizenframe van een Renault Mégane Trophy en had een uit een koolstofvezel opgegtrokken carrosserie. Het ontwerp van de A110-50 was een evolutie van dat van de Renault DeZir Concept, die werd getekend door Laurens van den Acker, de huidige designbaas van Renault. De Alpine A110-50 woog slechts 880 kg en werd aangedreven door een 3,5 liter V6 met 400 pk.
LEES OOK: DWARS DOOR HET AUTOVISIE-TESTARCHIEF – ALPINE
Eveneens in 2012 kondigde Renault aan dat Caterham Cars een belang van vijftig procent in Société des Automobiles Alpine had gekocht, waardoor een joint venture ontstond die tot doel had betaalbare sportwagens te ontwikkelen voor zowel Alpine als Caterham. Twee jaar later kocht Renault het belang van Caterham echter terug en ging het merk alleen verder. De partners konden het niet eens worden over de opzet van de te bouwen auto’s.
Alpine Vision Gran Turismo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falpine_vision_gran_turismo_8.jpg)
De afgelopen jaren heeft Renault de Alpine-naam op diverse manieren geplugd. In 2013 en 2014 reed het team Signatech-Alpine mee in de European Le Mans Series (met een LMP2-auto met Nissan-motor) en in 2015 konden spelers van de PlayStation-game Gran Turismo 6 de Alpine Vision Gran Turismo downloaden, een digitale concept car waarvan Renault later ook een echt model liet zien op de autoshow van Parijs.
Alpine Celebration Concept
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept_6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept_3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept_6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Frenault_alpine_celebration_concept_3.jpg)
De eerste echte wegbereider voor de nieuwe Alpine was deze Celebration Concept. Het studiemodel werd in juni 2015 getoond om het zestigjarige jubileum van Alpine te vieren. Ook liet het zien wat we van de uiteindelijke productieversie kunnen verwachten. En dat is vooral een uiterlijke link met de klassieke A110, die we nu ook terugzien op de vandaag onthulde Alpine Vision.
Alpine Vision Concept
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096630-e1455627701258.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096646-e1455627835378.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F000966431-e1455627723312.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096645-e1455627810573.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096647-e1455627823928.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096644-e1455627735963.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096630-e1455627701258.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096646-e1455627835378.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F000966431-e1455627723312.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096645-e1455627810573.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096647-e1455627823928.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F00096644-e1455627735963.jpg)
Renault beweert dat de Alpine Vision voor tachtig procent gelijk is aan de auto die we straks kunnen kopen. Waarom we dan wederom een studiemodel voorgeschoteld krijgen, is ons een raadsel, maar vooruit dan maar… In de oude A110 hingt de motor achter de achteras, maar in de nieuwe Alpine zal hij in het midden liggen. Hoeveel vermogen en koppel de viercilinder turbo levert, is nog niet bekend, maar de Alpine gaat er in ieder geval in minder dan 4,5 seconden mee van stilstand naar 100 km/h. De lichte sportwagen zullen we eind dit jaar in zijn definitieve gedaante zien. De kersverse Alpine gaat in het tweede kwartaal van 2017 in de verkoop.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0452-e1455629778843.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0469-e1455629823494.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0473-e1455629878520.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0466-e1455629810881.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0471-e1455629856736.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0468.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0474-e1455629890240.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_04761-e1455630046492.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0470-e1455629835455.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0452-e1455629778843.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0469-e1455629823494.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0473-e1455629878520.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0466-e1455629810881.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0471-e1455629856736.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0468.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0474-e1455629890240.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_04761-e1455630046492.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FIMG_0470-e1455629835455.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’
-
Er komen maandelijks 1.600 laadpalen bij! En dat is te weinig…
-
Toch niet zo’n goed idee? Jaguar dumpt reclamebureau
-
Vrouw sleept auto achterstevoren terwijl haar vriend erin zit
-
EV Supertest 2025: de verrassende einduitslag
-
Stoppen met camper verboden? Nederlanders, let op in dit Europese land
-
Peugeot 508 verdwijnt voorgoed: ‘Wij willen geen premiummerk zijn’
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Nederlanders opgelet: krankzinnige supercar rijdt binnenkort door jouw straat
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen