Renault heeft een lange aanloop genomen naar de nieuwe Alpine. Sinds 2012 hebben we een aantal studiemodellen gezien – waaronder de vandaag onthulde Alpine Vision – maar daarvoor werd al gesproken over de wederopstanding van het roemruchte Franse merk.

AlpineAlpine


Zo’n negen jaar geleden, in oktober 2007, onthulde Renaults marketingbaas Patrick Blain dat zijn merk plannen had voor een aantal sportwagens. Volgens hem zou het eerste model in 2010 verschijnen en een naam uit het verleden krijgen: Alpine. Er gingen zelfs geruchten dat de auto op basis van de Nissan GT-R ontwikkeld zou worden. Twee jaar later verdwenen de Alpine-plannen echter in ijskast. Renault had het project stilgelegd vanwege de wereldwijde financiële crisis die in 2008/2009 losbarstte.

Alpine A110-50

renault_alpine_a110-50_concept_10
Alpine
renault_alpine_a110-50_concept_11
Alpine
renault_alpine_a110-50_concept_12
Alpine

In 2012 onthulde Renault dan toch deze Alpine A110-50. Het studiemodel was opgebouwd op het buizenframe van een Renault Mégane Trophy en had een uit een koolstofvezel opgegtrokken carrosserie. Het ontwerp van de A110-50 was een evolutie van dat van de Renault DeZir Concept, die werd getekend door Laurens van den Acker, de huidige designbaas van Renault. De Alpine A110-50 woog slechts 880 kg en werd aangedreven door een 3,5 liter V6 met 400 pk.

LEES OOK: DWARS DOOR HET AUTOVISIE-TESTARCHIEF - ALPINE 

Eveneens in 2012 kondigde Renault aan dat Caterham Cars een belang van vijftig procent in Société des Automobiles Alpine had gekocht, waardoor een joint venture ontstond die tot doel had betaalbare sportwagens te ontwikkelen voor zowel Alpine als Caterham. Twee jaar later kocht Renault het belang van Caterham echter terug en ging het merk alleen verder. De partners konden het niet eens worden over de opzet van de te bouwen auto’s.

Alpine Vision Gran Turismo

alpine_vision_gran_turismo_1
Alpine
alpine_vision_gran_turismo_4
Alpine
alpine_vision_gran_turismo_8
Alpine

De afgelopen jaren heeft Renault de Alpine-naam op diverse manieren geplugd. In 2013 en 2014 reed het team Signatech-Alpine mee in de European Le Mans Series (met een LMP2-auto met Nissan-motor) en in 2015 konden spelers van de PlayStation-game Gran Turismo 6 de Alpine Vision Gran Turismo downloaden, een digitale concept car waarvan Renault later ook een echt model liet zien op de autoshow van Parijs.

Alpine Celebration Concept

De eerste echte wegbereider voor de nieuwe Alpine was deze Celebration Concept. Het studiemodel werd in juni 2015 getoond om het zestigjarige jubileum van Alpine te vieren. Ook liet het zien wat we van de uiteindelijke productieversie kunnen verwachten. En dat is vooral een uiterlijke link met de klassieke A110, die we nu ook terugzien op de vandaag onthulde Alpine Vision.

Alpine Vision Concept

SHOW-CAR ALPINE (Z31)
SHOW-CAR ALPINE (Z31)
SHOW-CAR ALPINE (Z31)
SHOW-CAR ALPINE (Z31)

Renault beweert dat de Alpine Vision voor tachtig procent gelijk is aan de auto die we straks kunnen kopen. Waarom we dan wederom een studiemodel voorgeschoteld krijgen, is ons een raadsel, maar vooruit dan maar… In de oude A110 hingt de motor achter de achteras, maar in de nieuwe Alpine zal hij in het midden liggen. Hoeveel vermogen en koppel de viercilinder turbo levert, is nog niet bekend, maar de Alpine gaat er in ieder geval in minder dan 4,5 seconden mee van stilstand naar 100 km/h. De lichte sportwagen zullen we eind dit jaar in zijn definitieve gedaante zien. De kersverse Alpine gaat in het tweede kwartaal van 2017 in de verkoop.

IMG_0474
IMG_0474