Een doorn in het oog van de Nederlandse autokoper, de BPM wordt opnieuw onderzocht. Staatssecretaris Menno Snel moet opnieuw onderzoek laten doen naar de stijging van de inkomsten van de belasting.

WLTP

De BPM-inkomsten zijn de afgelopen jaren enorm gestegen, mede door de overstap van de NEDC-meetmethode naar de WLTP-cyclus. Iets wat staatssecretaris Menno Snel (Financiën) blijft ontkennen. Hij heeft namelijk onderzoek laten doen door TNO waaruit blijkt dat de stijging van de BPM-inkomsten te verklaren is doordat iedereen ineens een SUV is gaan kopen. Die stoten meer CO2 uit, en daar moet dus meer BPM over betaald worden.

Overgang

Gelukkig gelooft niet iedereen meneer Snel en TNO hetgeen ze beweren. Als tegenreactie liet de autobranche een onderzoek door KPMG doen naar diezelfde stijging van BPM-inkomsten. Daaruit bleek wel degelijk dat de overgang van NEDC naar WLTP wel mede-verantwoordelijk was voor het extra spekken van de staatskas. En dat was niet de belofte die ooit gemaakt werd. Het was namelijk de bedoeling dat de overgang naar een nieuwe, betere meetmethode budgetneutraal zou gebeuren. Iets wat overduidelijk niet het geval is.

Daarom wordt de Staatsecretaris nu op het matje geroepen bij de Tweede Kamer. Deze heeft Snel, naar aanleiding van een motie van de VVD en CDA, opgedragen om een onafhankelijk onderzoek naar de stijging van de BPM-inkomsten te starten. Vermoedelijk wordt de Algemene Rekenkamer opgezadeld met dit klusje. De resultaten hiervan worden voor de zomer van 2020 verwacht, dit meldt BNR.

Onderzoekers

Niet alleen TNO en KMPG keken naar de stijging van de BPM-inkomsten, ook de onderzoekers van JATO doken in de materie. Zij kwamen met ongeveer dezelfde strekking als KMPG: de overstap naar WLTP maakt auto's zeker duurder. Het lijkt er dan ook op dat het onderzoek van de Rekenkamer niets anders kan uitwijzen. Toch blijft het nog de vraag wat er gedaan gaat worden met de uitkomst van het onafhankelijke onderzoek.