Na Peugeot duikt ook Renault het verleden in
Nieuwe logo’s van autofabrikanten zijn eigenlijk vooral oud. Retro is namelijk hip. Nadat Peugeot vorige week het nieuwe (lees: oude) logo presenteerde, doet Renault nu hetzelfde.
Dat logo is trouwens geen verrassing meer. We zagen de gemoderniseerde diamant van La Losange namelijk al op de neus van de fraaie Renault 5 Prototype, waarmee de Fransen begin dit jaar punten scoorden bij iedereen die een warm gevoel van de originele SuperCinq krijgt. Het logo dat op die concept car prijkte, is nu ook officieel het nieuwe logo van het Franse merk.
Diamant
Renault haalt hetzelfde trucje uit als Peugeot, want ze reïncarneren als het ware het logo dat ze vroeger ook gebruikten. Natuurlijk, Renault gebruikt al sinds de jaren 20 de diamant-vorm voor haar logo. Maar de stijl van het logo is nu vrijwel identiek aan die uit de jaren 70. Kijk hieronder even mee.
Overigens hoefde Renault niet lang na te denken om het logo, zoals we dat op de 5 Prototype zagen, in gebruik te nemen. “Gezien het enthousiasme en de zeer positieve feedback die we kregen over het logo, hebben we besloten het te lanceren”, zegt Gilles Vidal, de kersverse ontwerpdirecteur bij Renault. Laat die Vidal nu net afkomstig zijn van Peugeot, waar hij tekende voor de E-legend met het nieuwe oude logo.
Peugeot
Al met al past het nieuwe logo van de Renault in een trend, waar symbolen van fabrikanten steeds eenvoudiger en simpeler worden. Vorig jaar namen Volkswagen en Kia bijvoorbeeld ook een veel eenvoudiger logo in gebruik. Peugeot liet al in 2018 een nieuw logo zien, waarvoor het ook de geschiedenisboeken van het merk had geraadpleegd. Het nieuwe embleem verscheen destijds echter alleen op de E-Legend concept car. Sinds vorige week heeft Peugeot het nieuwe logo wel officieel in gebruik. De nieuwe 308 is het eerste model dat met de hertekende leeuwenkop zal verschijnen.
Renault past het nieuwe logo geleidelijk toe op het gamma. Dat gebeurt eerst op de modellen die volgend jaar worden gelanceerd, waarvan de nieuwe 5 er mogelijk al een is. Vidal laat weten dat elke Renault in 2024 zal zijn voorzien van het nieuwe logo.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’