Niet verrassend: Hyundai levert in Noorwegen alleen nog elektromodellen
Hyundai Motor Norway staakt per 1 januari het aanbieden van modellen waarin louter een benzine- of dieselmotor is te vinden. Met ingang van het nieuwe jaar staan op de prijslijst alleen nog modellen met een brandstofcel, een plug-in hybride-aandrijflijn en een elektromotor. Is dat verrassend? Nee, totaal niet.
Hyundai Motor Norway, net als de Nederlandse importeur een volle dochter van de fabrikant, verkoopt momenteel al 94,3% van zijn modellen met een brandstofcel, plug-in hybridetechniek of een elektromotor, zo laat woordvoerder Øyvind Knudsen aan Autovisie weten. De importeur gaat dus slechts 5,7% van zijn huidige koper (2020-resultaat) teleurstellen. Noorwegen loopt al jaren voorop als het gaat om de transitie van auto’s met verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde modellen. Het gros van de afzet ginds is een elektromodel. Daarna volgen de stekkerhybrides.
Hyundai: multi-powertrain
Hyundai was een van de autobouwers die als eerste met een multipowertrain-filosofie kwam. Eén model met verschillende aandrijflijnen, van een benzinemotor, via een hybride-aandrijflijn, naar een plug-in hybride tot een volledig elektrische aandrijflijn. Het concept, dat Hyundai zeer flexibel maakte in het voldoen aan de marktvraag omdat de types uit dezelfde fabriek rollen, debuteerde als Ioniq, een modelnaam die inmiddels wordt uitgewerkt tot sublabel voor geëlektrificeerde modellen.
Geen Hybrid meer, wel Plug-in Hybrid
Het leveringsprogramma van Hyundai in Noorwegen bestaat momenteel uit de i20, de Ioniq, Kona, Nexo en Tucson. Modellen als de i10 en i30 waren in het Scandinavische land al niet meer verkrijgbaar. Daar wordt de i20 nu aan toegevoegd. De vijfdeurs hatchback wordt overigens al alleen uit voorraad verkocht. Van de Ioniq-familie zijn ginds alleen de Plug-in Hybrid en de Electric leverbaar. De Hyundai Kona staat in Noorwegen alleen als Hybrid en Electric op de prijslijst, maar de Hybrid-versie wordt geschrapt. De bestaande Tucson maakt plaats voor de nieuwe editie, die alleen als Plug-in Hybrid verschijnt. Datzelfde geldt voor de Santa Fe. De grote SUV steekt de Noorse grens alleen als stekkerhybride over. De Nexo die op waterstof rijdt, blijft onveranderd leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur