Niet verrassend: Hyundai levert in Noorwegen alleen nog elektromodellen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-04-om-09.34.35.png)
Hyundai Motor Norway staakt per 1 januari het aanbieden van modellen waarin louter een benzine- of dieselmotor is te vinden. Met ingang van het nieuwe jaar staan op de prijslijst alleen nog modellen met een brandstofcel, een plug-in hybride-aandrijflijn en een elektromotor. Is dat verrassend? Nee, totaal niet.
Hyundai Motor Norway, net als de Nederlandse importeur een volle dochter van de fabrikant, verkoopt momenteel al 94,3% van zijn modellen met een brandstofcel, plug-in hybridetechniek of een elektromotor, zo laat woordvoerder Øyvind Knudsen aan Autovisie weten. De importeur gaat dus slechts 5,7% van zijn huidige koper (2020-resultaat) teleurstellen. Noorwegen loopt al jaren voorop als het gaat om de transitie van auto’s met verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde modellen. Het gros van de afzet ginds is een elektromodel. Daarna volgen de stekkerhybrides.
Hyundai: multi-powertrain
Hyundai was een van de autobouwers die als eerste met een multipowertrain-filosofie kwam. Eén model met verschillende aandrijflijnen, van een benzinemotor, via een hybride-aandrijflijn, naar een plug-in hybride tot een volledig elektrische aandrijflijn. Het concept, dat Hyundai zeer flexibel maakte in het voldoen aan de marktvraag omdat de types uit dezelfde fabriek rollen, debuteerde als Ioniq, een modelnaam die inmiddels wordt uitgewerkt tot sublabel voor geëlektrificeerde modellen.
Geen Hybrid meer, wel Plug-in Hybrid
Het leveringsprogramma van Hyundai in Noorwegen bestaat momenteel uit de i20, de Ioniq, Kona, Nexo en Tucson. Modellen als de i10 en i30 waren in het Scandinavische land al niet meer verkrijgbaar. Daar wordt de i20 nu aan toegevoegd. De vijfdeurs hatchback wordt overigens al alleen uit voorraad verkocht. Van de Ioniq-familie zijn ginds alleen de Plug-in Hybrid en de Electric leverbaar. De Hyundai Kona staat in Noorwegen alleen als Hybrid en Electric op de prijslijst, maar de Hybrid-versie wordt geschrapt. De bestaande Tucson maakt plaats voor de nieuwe editie, die alleen als Plug-in Hybrid verschijnt. Datzelfde geldt voor de Santa Fe. De grote SUV steekt de Noorse grens alleen als stekkerhybride over. De Nexo die op waterstof rijdt, blijft onveranderd leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto heeft de allergrootste remmen ter wereld
-
Met deze auto komt Donald Trump naar Nederland en dit kost-ie
-
Waarom jouw nieuwe elektrische auto meteen al accucapaciteit verliest
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan