Proefballonnetje van BMW. Deze i8 is niet voorzien van een hybride-aandrijflijn, maar van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Het is een prototype uit 2012, dat inmiddels niet meer gebruikt wordt.

P90189049_highRes


BMW experimenteert al langer met waterstof. Zo produceerde het merk al eens een gelimiteerd aantal 7 Series met een brandstofcel. Recenter stopte BMW zijn techniek in een aantal 5 Serie GT’s en deze danig aangepaste i8.

Op het eerste gezicht is al duidelijk dat de auto niet standaard is. De carrosserie is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijke luchtweerstand en er zijn meer en grotere luchtopeningen aangebracht in de neus. Daarbij oogt de waterstof-i8 net wat minder uitbundig dan een standaardexemplaar.

"BMW wil met een brandstofcelracer naar Le Mans"

Over de techniek blijft BMW vaag. We weten alleen dat er achterin de i8 een brandstofcel ligt op de plek waar normaal gesproken een turbodriecilinder schuilt. Deze zet waterstof uit een centrale tank en zuurstof om in elektriciteit. Een bijna 250 pk leverende elektromotor drijft de achterwielen aan.

De i8 heeft een aantal jaren dienst gedaan als testvoertuig, maar wordt sinds kort niet meer gebruikt. BMW is een samenwerking aangegaan met Toyota voor de ontwikkeling van brandstofceltechniek. De nieuwe 5 Serie GT’s op waterstof delen hun aandrijflijn met de Toyota Mirai.

BMW wil in 2018 met een brandstofcelracer deelnemen aan Le Mans. Twee jaar later moet het eerste productiemodel op waterstof op de markt komen. De Toyota Mirai is al te koop, maar komt de komende jaren niet naar Nederland.

P90189055_highRes
P90189055_highRes