Hij moet de snelste elektrische auto ter wereld worden, de NextEV Nio EP9. Een record heeft de 1360 pk sterke hypercar alvast verbroken: de snelste ronde op de Nürburgring voor elektrische auto's.

Nio EP9 -3- Autovisie.nlNio EP9 -3- Autovisie.nl


Sprinten

In 2,7 seconden schiet hij naar honderd kilometer per uur en weer 4,4 seconden later tikt hij de 200 km/h aan. De NextEV Nio EP9 houdt het vervolgens pas bij 313 km/h voor gezien. Daarmee is de elektrische hypercar weliswaar minder snel dan auto's als een Bugatti Chiron of een Koenigsegg One:1, maar indrukwekkend is het zeker. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor en zijn eigen versnellingsbak. Gezamenlijk leveren ze 1360 pk en 1480 Nm. Hij beschikt ook over Torque Vectoring, zodat het bochtgedrag neutraler wordt.

Accu's wisselen

De Nio Ep9 maakt gebruik van de laatste accutechniek, maar NextEV wil ervoor zorgen dat de auto in de toekomst ook bij de tijd kan blijven. De accu's zijn daarom verwisselbaar en kunnen later vervangen worden door exemplaren met een hogere capaciteit. Hoeveel kWh de accu's nu hebben, wordt niet gecommnuceerd. . De lithium-ion accu's zijn overigens wel in 45 minuten volledig op te laden en daarmee kan de auto dan maximaal 427 kilometer rijden.

Nürburgring

NextEV heeft er al een record mee verbroken: het ronderecord voor elektrische auto's op de Nürburgring. De Nio EP9 is in 7 minuten, 5 seconden en 12 honderdsten het circuit rondgegaan. Voorheen stond het record op 7 minuten en 20 seconden. Puur voor je beeld: de Porsche 918 Spyder lukte het in 6 minuten en 57 seconden en is daarmee de snelste hypercar op het circuit. Toch is het een hele prestatie, want de EP9 weegt maar liefst 1735 kg, ondanks dat hij een carbon monocoque heeft. Hij moet het dan ook vooral hebben van zijn aerodynamica en enorme downforce.

Er worden slechts zes exemplaren van de Nio EP9 gebouwd. Hij is puur bedoeld als elektrisch topmodel. Volgend jaar moet er een normalere elektrische auto van NextEV op de markt komen.