Als er één merk is dat zich niet gek laat maken door de elektrische auto hype dan is het hybride-pionier Toyota wel. Toch komen de Japanners nu met een new mobility offensief van meerdere EV's, alleen zijn dat geen gewone auto's.


Een new mobility offensief? Ja, want op de Tokyo Motorshow laat Toyota niet alleen een volledig elektrische stadsauto zien die sterk aan de smart fortwo doet denken. Deze stadsauto die slechts tweezits is en een bagageruimte heeft die ongeveer overeenkomt met die van de smart, is alleen voor de stad bedoeld. Hij heeft een maximale snelheid van 60 km/h en je komt er maximaal 100 km ver mee op een acculading. Het autootje is officieel nog een concept. Bovendien heeft het nog geen echte naam maar wordt het slechts ultracompacte BEV (battery electric vehicle) genoemd. Toch moet het volgend jaar al op de markt komen. Of dat alleen de Japanse thuismarkt of ook de Europese markt is, wil Toyota nog niet bevestigen noch ontkennen.





Ultracompact

Toyota's ultracompacte stadsauto is net geen 2,5 meter lang, 1.27 meter breed en 1.55 meter hoog. Als we hem vergelijken met concurrent smart EQ fortwo dan is hij nog eens twintig centimeter korter dan het Duits/Zwitserse fenomeen. De topsnelheid van deze 'zakjapanner'  is meer dan het dubbele (130 km/h) van de smart maar zijn bereik (119 km) blijkt niet veel minder. Toyota komt met meer stadsvoertuigen. Want als zoveel autofabrikanten beseft het merk zich dat het bouwen van traditionele auto's (ook al zijn die elektrisch) mogelijk niet meer voldoende is in de toekomst. Nee, de autoreus uit Japan ziet vooral ook brood in kleintjes. De ultracompacte BEV is daar een van, maar kantelbrommer i-Road is zes jaar na onze eerste testritten ook nog niet afgeschreven. Tel daarbij op alle mogelijke Segway-achtige voertuigen en scootmobielen en duidelijk is dat Toyota zeker ook voor de' last mile'  oplossingen gaat bieden.


Zeer grondige aanpak

Maar Toyota zou Toyota niet zijn als ze eerst niet alles zeer uitgebreid testen. Dat doen ze zó grondig en langdurig dat je ze bijna zou vergeten. Een goed voorbeeld van die extreem degelijke aanpak is de i-Road, een driewielige kantelbrommer a la Carver. Met dat goed rijdende voertuig maakten we zes jaar geleden al de eerste testritten maar nu is nog onzeker of Toyota deze futuristische tweezitter op de markt gaat brengen. Dat komt omdat ze zakelijk redeneren en echt kijken naar de vraag en het businessmodel.


Huiswerk

Oer-Hollands gezegd; ze zijn er nog steeds niet honderd procent van overtuigd dat ze uit de kosten komen en er echt geld mee gaan verdienen. En daar is in tijden van deze elektrische auto hype, waar emotie vaak de ratio overstijgt, eigenlijk niets mis mee. Want terwijl wij ons massaal laten gek maken door een beperkt aanbod van nog veel te dure elektrische auto's, doen de Japanners gewoon hun huiswerk. En stellen ze vast dat accu's nog steeds duur en zwaar zijn en dat zoiets nog steeds teveel impact heeft op de prijsstelling.

Er is meer dan elektrisch

Volledig elektrisch is financieel dus nog een moeizaam verhaal. Dat is niet anders bij andere merken, vraag maar na bij Tesla. Maar deels elektrisch is een heel ander en veel positiever verhaal en daarvoor kun je al jaren terecht bij Toyota. Dat heeft decennialang ervaringen opgedaan met de Prius die in de echte wereld ook zuinig en betrouwbaar bleek door de beproefde hybride techniek. Inmiddels is die uitgebreid met PHEV-varianten en ook met waterstoftechniek stopt Toyota niet. Kijk maar naar die bloedmooie nieuwe Mirai. Tel daarbij op een ultra compacte BEV, de i-Road, elektrische scootmobielen en segway's en je hebt een waar new mobility offensief.

Check deze site en onze social media voor het laatste nieuws van de #Tokyomotorshow2019