Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 14 mrt 2016
Leestijd: 4 minuten

Nederlandse Primeur: Mercedes-Benz F015 op Europese weg

Wie zondag op de Dam, in het IJdock of nabij filmmuseum EYE liep of reed, moet vreemd opgekeken hebben. De Mercedes-Benz F015, een futuristisch ogende concept car, reed er over de Amsterdamse klinkerwegen. Het drie miljoen euro kostende studiemodel was voor éen dag in Nederland! 

Met het oog op de Europese transporttop half april in Nederland liet Mercedes-Benz een video van de F015 in Amsterdam maken. Het was de allereerste keer dat de concept car rijdend op Europees grondgebied te zien was. Autovisie reed een klein jaar terug al met de F015 mee, maar dat was in het Amerikaanse San Francisco. Vervolgens ging de auto richting Azië, om eerder deze maand (statisch) te worden gepresenteerd op de Autosalon van Genève in Zwitserland.

‘De Mercedes-Benz F015 moest zeker geen iPhone op wielen worden’

De hypermodern gelijnde en enorme grote F015 was een bezienswaardigheid. Niet in de laatste plaats door zijn extreme lijnvoering en exorbitant hoge waarde van drie miljoen euro. De autonoom rijdende elektro-auto van 5,22 meter lengte is Mercedes’ visie op de auto van de toekomst. Hoe bijzonder de F015 is? Dit zijn de feiten:

Interieur

De stoelen staan in de basis in de rijrichting, maar kunnen naar elkaar toe worden gepositioneerd. De wagenvloer is vlak en er staat niets tussen de twee zitrijen, wat het contact tussen de vier inzittenden moet versterken. Mercedes noemt de F015 – vernoemd naar zijn geboortejaar 2015 – een ‘driving device’. “We willen de auto een ziel meegeven, maar er zeker geen iPhone op wielen van maken. Er moest een automotive touch zijn”, aldus hoofdontwerper Sylvain Wehnert.

Deuren

In de deuren zijn beeldschermen ondergebracht. Door te swipen kunnen inzittenden zelf bepalen wat er op wordt getoond: omgevingsbeelden, obstakels rondom de auto, films of iets anders. De content kan via een internetverbinding met anderen worden gedeeld. Via de schermen kunnen ook commando’s aan de auto worden geven, zoals harder rijden of langzamer rijden. Door kleuren en vormen te laten zien die overeenkomen met de omgeving buiten de auto, attendeert de F015 zijn passagiers op wat daar allemaal gebeurt.

Auto oproepen

Voor de F015 heeft Mercedes een app ontwikkeld waarmee je de auto kunt oproepen. De limousine rolt dan bestuurderloos naar je toe. Ondertussen kun je via de app kijken waar het studiemodel rijdt, want camera’s op het prototype tonen de omgeving. Wanneer je het elektrisch bedienbare portier (met een openingshoek van maximaal negentig graden) opent, draaien de stoelen in het interieur dertig graden om de instap te vergemakkelijken.

Gezagvoerder

De F015 kent geen conventioneel dashboard. Het bestaat uit schermen waarin camera’s zijn opgenomen. Hierdoor kunnen functies worden geactiveerd door er simpelweg naar te kijken. Van zender wisselen op de radio of de ventilatie instellen gaat vervolgens via handbewegingen. De techniek is nog lang niet uitontwikkeld, stelt Mercedes. Het is niet voor niets een researchauto. Van een touchscreen is afgezien omdat het display te ver van de inzittenden staat. Mercedes plaatste het dashboard ver naar voren om meer interieurruimte te kunnen bieden.

LEES OOK: DAIMLER-BAAS – ‘ELEKTRISCHE AUTO MOET MINSTENS 500 KM BEREIK HEBBEN’

Vooraanzicht

Volgens directeur Advanced Design Sylvain Wehnert was het front van de F015 het grote discussiepunt. ”We vonden dat de F015 er als auto moest uitzien en duidelijk als Mercedes herkenbaar moest zijn. Normaal gesproken wordt een familiegezicht gevormd door grille en koplampen, maar bij de F015 is het gehele gezicht in alleen de grille geïntegreerd.”

Privacy

Mercedes stelt dat privacy steeds meer een luxegoed wordt. Vandaar dat de ramen van de F015 zijn voorzien van kleine witte lijnen, die het zicht beperken. Je kunt er makkelijker door naar buiten kijken dan naar binnen. Dat betekent ook dat je als medeweggebruiker niet met de inzittende(n) in de F015 kunt communiceren. Dat lost Mercedes met speciale verlichting in de grille op. Kleurt de grille wit, dan rijdt een persoon. Bij blauw licht verplaatst de auto zich autonoom. In het laatste geval communiceert de auto ook middels lasertechniek door tekens op de weg te projecteren, zoals een zebrapad voor veilig overstekken van een voetganger, een parkeersymbool voor het inparkeren en een streep voor stoppunt. In de achterzijde is een lichtkrant opgenomen die aangeeft of de auto gaat stoppen of vaart mindert.

Elektrische aandrijving

Mercedes geeft op dat er een waterstofaandrijflijn in de F015 is ondergebracht. Maar wat blijkt? In het studiemodel liggen twee elektromotoren (136 pk/200 Nm per stuk), die gevoed worden door een accupakket. Beide motoren zijn op de achteras geplaatst. Volgens een Mercedes-techneut is een waterstofaandrijflijn niet ideaal als je een studiemodel op wereldreis stuurt.

Wegschuifbaar stuurwiel

De F015 beschikt over een conventioneel (ovalen) stuurwiel. “Hoewel een joystick de beste optie is, zweert de automobilist bij het vertrouwde stuurwiel”, aldus Kohler. In de autonome modus wordt het stuurwiel weggetrokken, zodat de traditionele bestuurdersstoel kan worden omgedraaid.

LEES OOK: ONDER DE HAMER – MERCEDES-BENZ SLR MCLAREN STIRLING MOSS VAN 2,5 MILJOEN

Omarmen

De deuren van de F015 openen in tegengestelde richting waardoor je als gebruiker het gevoel krijgt te worden verwelkomd door de auto. Even zijn vleugeldeuren overwogen, maar die constructie was niet zo vriendelijk als de ‘saloondoors’, aldus een designer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.