Nederlandse overheid biedt sportieve Lotus Elise Series 1 aan
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er een Lotus Elise te koop. Via de site van de overheid kan je bieden op de auto’s. Bied je het hoogste bedrag dan kan je de auto ophalen. Dit bedrag is niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw vers aangekochte bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Lotus Elise
Laag gewicht, een stoftop, een middenmotor, een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving. De Lotus Elise is een Engelse pretmobiel die je in Nederland niet vaak ziet rijden.
In totaal rijden er in ons land 582 Elises rond, volgens cijfers van de RDW. Het exemplaar bij de Nederlandse overheid is origineel in ons land geleverd en komt uit 1998. De tweezitter heeft sinds dien 87.992 kilometer afgelegd volgens zijn teller.
Licht, snel en spartaans
Achter de twee stoelen van de Lotus Elise bevindt zich een 1,8-liter viercilinder van de Rover K-series. Deze is goed voor 118 pk en 165 Nm. Met de kleine zestienklepper sprint de 730 kilogram lichte roadster van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,9 seconden. In het vijfde en hoogste verzet van de handbak haalt de Brit een topsnelheid van 202 kilometer per uur.
In de kleine lichte koets zit je verassend ruim, al zorgen de grote dorpels ervoor dat instappen niet heel makkelijk gaat. Eenmaal plaatsgenomen in de sportstoelen vind je voor je een Momo-sportstuur en een spartaans minimalistisch dashboard.
Auto bij de overheid lijkt in prima staat
Zowel binnenin als aan de buitenkant ziet het model bij de overheid er op het eerste gezicht smetteloos uit. Zelfs de softtop lijkt in prima staat.
De knalgele lak, zijn guitige koplampen en de hooggeplaatste uitlaat maken de Lotus Elise een bijzonder opvallende verschijning. In combinatie met zijn leuke rijeigenschappen en lage maandlasten (verzekering, wegenbelasting en verbruik) maakt het een ideale tweede auto voor een mooie nazomerse rit.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30