Nederlandse overheid biedt sportieve Lotus Elise Series 1 aan
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er een Lotus Elise te koop. Via de site van de overheid kan je bieden op de auto’s. Bied je het hoogste bedrag dan kan je de auto ophalen. Dit bedrag is niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw vers aangekochte bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Lotus Elise
Laag gewicht, een stoftop, een middenmotor, een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving. De Lotus Elise is een Engelse pretmobiel die je in Nederland niet vaak ziet rijden.
In totaal rijden er in ons land 582 Elises rond, volgens cijfers van de RDW. Het exemplaar bij de Nederlandse overheid is origineel in ons land geleverd en komt uit 1998. De tweezitter heeft sinds dien 87.992 kilometer afgelegd volgens zijn teller.
Licht, snel en spartaans
Achter de twee stoelen van de Lotus Elise bevindt zich een 1,8-liter viercilinder van de Rover K-series. Deze is goed voor 118 pk en 165 Nm. Met de kleine zestienklepper sprint de 730 kilogram lichte roadster van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,9 seconden. In het vijfde en hoogste verzet van de handbak haalt de Brit een topsnelheid van 202 kilometer per uur.
In de kleine lichte koets zit je verassend ruim, al zorgen de grote dorpels ervoor dat instappen niet heel makkelijk gaat. Eenmaal plaatsgenomen in de sportstoelen vind je voor je een Momo-sportstuur en een spartaans minimalistisch dashboard.
Auto bij de overheid lijkt in prima staat
Zowel binnenin als aan de buitenkant ziet het model bij de overheid er op het eerste gezicht smetteloos uit. Zelfs de softtop lijkt in prima staat.
De knalgele lak, zijn guitige koplampen en de hooggeplaatste uitlaat maken de Lotus Elise een bijzonder opvallende verschijning. In combinatie met zijn leuke rijeigenschappen en lage maandlasten (verzekering, wegenbelasting en verbruik) maakt het een ideale tweede auto voor een mooie nazomerse rit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland