Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 14 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

De Nederlandse overheid verkoopt een BMW M4 Cabrio

Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.

Ditmaal staat er wel een hele leuke auto te koop: een BMW M4 Cabrio. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.

BMW M4 Cabrio

Nu februari zich van zijn zonnigste kant laat zien, durven we al voorzichtig vooruit te kijken naar bolides waarmee jij aankomende maanden kan genieten van de lentezon. Bijvoorbeeld met deze BMW M4 Cabrio.

(Afbeelding: DomeinenRZ)

In 2017 ging Autovisie nog op pad met de cabriolet en concludeerde: “Wie met zijn M4 Coupé niet altijd vól gaat, kan net zo goed de cabrio nemen.”

Nauwelijks verschil met de Coupé

“Hij kost 12 mille meer dan de Coupé, niet niks, maar op een bedrag van zo’n 120.000 euro wel te overzien. De prestaties wijken nauwelijks af van de dichte variant. Omdat je 150 kilo extra meezeult, duurt de standaardsprint enkele tienden langer en komt er per kilometer 9 gram CO2 méér uit de vier uitlaatpijpen. Nauwelijks waarneembare verschillen dus.”

Duik in de prijslijst: BMW M4 Competition Cabrio versus C 63 S Cabrio

“Zelfs met drie man aan boord en een volle tank, met een totaalgewicht van meer dan 2000 kg, laat de motor een ongenadig energieke indruk achter.” De 3.0-liter zescilinder is goed voor 431 pk en 550 Nm aan koppel. BMW leverde ‘m destijds met een manuele zesbak of een zeventraps automaat.

Weinig ruimte, veel plezier

“Achterin zit je echter net niet helemaal lekker als volwassene en het bagagevolume bedraagt een lachwekkende 220 tot 370 liter. Als de driedelige hardtop in de kofferbak ligt opgeslagen, krijg je er nog maar met moeite een sporttas bij.”

“In gesloten toestand voelt de de BMW M4 even stijf aan als de Coupé. Het extra gewicht wordt vooral merkbaar bij snelle lastwissels. Dan heeft het onderstel net een momentje langer nodig om de massa te controleren. Met het dak geopend gaat er bij het passeren van een korte oneffenheid soms een kleine siddering door het stuurwiel, maar de stuurprecisie en de feedback blijven bewonderenswaardig. Met de zon op de bol ben je voor auditief vermaak eindelijk niet meer afhankelijk van nepgeluiden via de speakers. Het in de Coupé nauwelijks hoorbare uitlaatgeluid blijkt in de Cabrio namelijk behoorlijk opwindend. Minder fijn is het gepiep van de blokken op de (optionele) koolstofkeramische remschijven.”

BMW M4 cabrio, occasion, overheid
(Afbeelding: DomeinenRZ)

“Met zijn instelbare besturing, goede motorrespons, fijne automaat en prima dempers is deze gecoupeerde M3-variant de meest logische van allemaal. Zet alles in standje ‘comfortabel’, mijd al te slecht wegdek en je vergeet op slag wat een BMW M4 allemaal vermag als je de juiste knopjes indrukt. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een (gechipte?) 435i zonder M-onderstel, maar met M Performance-versieringen en een gewone achttrapsautomaat in plaats van de MDCT-bak met dubbele koppeling, eigenlijk een betere cabriolet is. Behalve als het je vooral te doen is om gezien te worden natuurlijk…”

De BMW M4 Cabrio bij de overheid

De overheid biedt een BMW M4 Cabrio aan met nog geen 70.000 kilometer op de teller. Het exemplaar komt uit 2015 en werd in 2020 ingevoerd naar Nederland. De Beierse bolide is inmiddels verkocht voor 40.521 euro.

Autovisie vond een dealer onderhouden occasion uit 2016 met 136.751 kilometer op de teller als alternatief. De verkoper vraag bijna 50 mille voor de auto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.