Ondanks dat Bugatti meer exemplaren van de Divo bouwt dan het dealers heeft, is de gelimiteerde hypercar niet aan alle dealers toebedeeld. De Nederlandse vertegenwoordiger krijgt er in elk geval één.

Bugatti Divo, foto Noel van Bilsen


Als je als partner, zoals Bugatti zijn dealers noemt, niet naar behoren auto’s van het legendarische merk verkoopt, krijg je geen Divo aangeboden. Zodoende zijn de veertig Divo’s louter onder de goed presenterende dealers verdeeld. De Nederlandse Bugatti-vertegenwoordiger, die volgens de fabrikant tot de allerbeste in Europa behoort, krijgt één exemplaar, zo heeft Bugatti-ceo Stephan Winkelmann aan Autovisie laten weten.

Bugatti Divo, foto Noel van Bilsen


Genodigden

Winkelmann is een van de bepalende figuren in de toewijzing van de Divo geweest. Hij geeft aan dat de Bugatti-partners de eerste selectie heeft gedaan. Eis van Bugatti was dat de genodigde een Chiron-bezitter is. Daarna heeft het management van de autobouwer de definitieve keuze gemaakt. Winkelmann geeft aan verrast te zijn door de enorme belangstelling onder zijn klanten voor de Divo. De autobouwer maakt slechts 40 Divo’s maar had er uiteindelijk meer kunnen verkopen. Er bestaat volgens Winkelmann een heuse wachtlijst met Chiron-rijders die per se een Divo willen. Het duurde overigens slechts een kleine maand voordat alle nog te bouwen Divo’s waren verkocht. Alle kopers plaatsten hun order op basis van een designschets en een prijskaartje van vijf miljoen euro, exclusief belastingen. Een daadwerkelijke auto hadden ze nog niet gezien.

Bugatti Divo, foto Noel van Bilsen


Speculeren

Of de kopers een contract hebben moeten tekenen dat zij de auto niet binnen een bepaalde tijd verkopen, is niet bekend. Een dergelijke getekende overeenkomst is gebruikelijk bij merken als Lamborghini en Ferrari, waarmee de autobouwers het speculeren met limited editions tegengaan. De merken willen dat de modellen bij hun loyale klanten terechtkomen.

Bugatti Divo, foto Noel van Bilsen


Atelier

Bugatti bouwt de 40 Divo’s tussen de Chirons. De bouw start in 2020. In de eerste helft van 2021 moet de laatste Divo het atelier in Molsheim verlaten. De productie van de gelimiteerde hypercar wordt over een jaar uitgesmeerd om de bouw van de Chiron niet in de weg te zitten. De wachtrij voor een 2,5 miljoen euro kostende Chiron is lang en de Divo kent een langere productietijd.

Autovisie in gesprek met Bugatti-ceo Stephan Winkelmann


 Herschikking dealernetwerk

Van de Chiron zal Bugatti er niet meer dan 500 bouwen. Het merk heeft al meer dan 300 stuks verkocht. Om de verkoop een nieuwe impuls te geven lanceerde de fabrikant onlangs een nieuwe optie. Voor in het dak kunnen nu twee glasdelen besteld worden. Daarnaast zal het management het dealernetwerk aanpassen. Enerzijds vindt er een herschikking plaats, anderzijds zal het aantal verkooppunten worden uitgebreid. Voor de Nederlandse markt verandert er niets.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!