Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 9 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Nederlandse bedrijven moeten honderden miljoenen investeren in laadpalen

Met de komst van de elektrische auto moeten er steeds meer laadpalen neergezet worden. Echter, niet alleen personenauto’s hebben laadpalen nodig. Ook elektrische busjes en vrachtwagens moet je opladen.

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht worden, dit geldt ook voor bestelbussen. Veelal zal er dus door fabrikanten en kopers gekozen worden voor een elektrische auto.

Honderden miljarden investeren in laadpalen

Al deze elektrische voertuigen moeten opgeladen worden. Met name Nederlandse bedrijven in de logistieke sector zullen flink moeten investeren. Tot 2030 gaat het om investeringen voor onder meer transportbedrijven en distributiecentra van zo’n 625 miljoen euro, staat in een rapport van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen om ervoor te zorgen dat er op tijd voldoende laadinfrastructuur is om de massale overstap naar elektrisch vervoer mogelijk te maken.

Een flinke investering voor bedrijven

Vooral voor de kleine Nederlandse bedrijven met een kleiner wagenpark (zo’n 80.000 bedrijven) zijn laadpalen een flinke investering. Hierdoor wordt de stap naar elektrische rijden wellicht minder snel gezet, aldus de organisatie.

laadpalen, id. buzz, volkswagen, elektrische auto
De Volkswagen ID. Buzz is er als cargo-variant. (Afbeelding: Volkswagen)

Al vanaf 2025 voeren verschillende gemeentes zero emissiezones in. Dan mag je dus op bepaalde plekken niet meer komen met een brandstofauto. Bevoorrading van bedrijven moet op deze plekken dus volledig elektrisch gebeuren.

Zijn er laadpalen in de rimboe? Jeep onthult vier elektrische terreinwagens

Naast de investeringskosten zijn er ook nog de kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. NAL schat in dat dit in totaal neerkomt op 1,1 miljard euro over een periode van 10 jaar.

Elektrische bestelbusjes als de Volkswagen ID. Buzz

Naast laadpalen zijn ook elektrische busjes nog erg duur. Autovisie reed uitgebreid met een van de nieuwkomers: de Volkswagen ID. Buzz. In onderstaande video zie je of de bus aan zijn verwachtingen voldoet en of de rijeigenschappen bij zijn frivole exterieur passen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.