Nu General Motors in het Amerikaanse Lake Orion (Michigan) is gestart met de bouw van de eerste exemplaren van de Opel Ampera-e, maakt de fabrikant zich op voor de marktintroductie van zijn eerste volledig elektrische auto. De Ampera-e gedoopte hatchback komt in Nederland in het voorjaar op de markt.

 

Opel Ampera-eOpel Ampera-e


Opel geeft niet aan hoeveel exemplaren het van de Ampera-e op jaarbasis gaat bouwen, maar verdeelt het productievolume in eerste instantie over vijf Europese landen. Na Noorwegen, waar al enkele duizenden orders voor de Ampera-e zijn geschreven, gaat de auto ook in Nederland in de verkoop. Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk volgen direct daarna.

Opel Ampera-eOpel Ampera-e


 Gunstig klimaat

Opel kiest voor de vijf landen omdat die zich in het verleden hebben bewezen als gunstige markten voor elektro-auto’s, legt Johan Willems, woordvoerder van Opel AG aan Autovisie uit. “In deze landen heerst een gunstig klimaat voor elektrische auto’s, zoals een laadpaalinfrastructuur en financiële stimuleringen.” In Nederland staan enkele duizenden laadpalen, wordt op elektrische auto’s geen BPM geheven en betalen zakelijke gebruikers voor de Ampera-e ene lager bijtellingstarief.

International media attend the Opel Technology Backgrounder tour the General Motors Orion Assembly plant Friday, December 9, 2016 in Orion Township, Michigan. The Opel Ampera-e all-electric vehicle is manufactured here. (Photo by Santa Fabio for Opel)

Honderden orders

In Noorwegen verkoopt Opel de Ampera-e via alle dealers, maar in de rest van Europa komt de elektrische hatchback bij een geselecteerd aantal Opel-dealers te staan. In Nederland wordt volgens de woordvoerder momenteel gekeken welke bedrijven de auto zullen gaan aanbieden. Volgens de zegsman zijn er in Nederland al enkele honderden orders voor het model genoteerd. Wat de Ampera-e gaat kosten, is nog niet bekend. Uitgaande van de Noorse prijs zal de verkoopprijs op een bedrag rond de 39.000 euro uitkomen.

Opel Ampera-eOpel Ampera-e


Tweelingbroer

Opel laat de Ampera-e door het moederconcern General Motors in Lake Orion bouwen. Daar rolt de elektro-Opel tezamen met zijn Amerikaanse tweelingbroer Chevrolet Bolt EV van de band, op dezelfde lijn als de Amerikaanse Chevrolet Sonic. De Bolt is in de Verenigde Staten net in de verkoop gegaan, terwijl de bouw van de Opel net is opgestart.

"De verwachte verkoopprijs zal rond de 39.000 euro bedragen"

500 km

De Opel Ampera-e beschikt over een volledig elektrische aandrijflijn met een 204 pk/380 Nm sterke elektromotor en een batterij van 60 kWh. Op een acculading moet de Ampera-e volgens de NEDC een afstand van ruim 500 km halen. Concurrenten als de e-Golf van Volkswagen en de BMW i3 halen 300 km, de Renault Zoe 400 km.

Foto's: Santa Fabio