Ergens in het hiernamaals heeft W.O. Bentley nu zijn handen om de nek van Rudolf Diesel geklemd. Want een zelfontbrander? In een Bentley Bentayga? Mijn hemel, waar gaat dat naartoe met de wereld...

BentaygaBentayga


Nou had Walter Owen die hele Bentayga waarschijnlijk al verschrikkelijk gevonden, maar vooruit... 'zijn merk' bouwt ermee simpelweg wat vermogende klanten willen. En die willen blijkbaar ook aan de diesel, want het heeft Bentley behaagd om te shoppen in de rekken van Audi en daar de krachtigste oliestoker van dit moment uit te trekken.

Bentley SQ7

Juist, de Bentayga Diesel heeft de 4,0 liter (nee, geen 6,75 liter) V8 met twee turbo's en een elektrische supercharger uit de SQ7. Een monsterlijk blok dat 435 pk levert en 900 Nm serveert. De Bentley kan ermee in 4,8 seconden van stilstand naar 100 km/h sprinten. En waar de SQ7 bij 250 km/h door een elektronische betuttelvinger wordt teruggefloten, daar mag de Bentayga door tot 270 km/h. Want Bentley.

Brandstofverbruik

De diesel-V8 is gekoppeld aan ZF's uitstekende achttraps automaat en stuurt zijn aandrijfkrachten via een Torsen-differentieel naar alle vier wielen (60 procent gaat naar de achterwielen). Volgens Bentley zou de Bentayga Diesel ongeveer 1 op 13,7 moeten lopen (de opgegeven CO2-uitstoot is 210 g/km). Wat weliswaar niet bijster indrukwekkend is, maar wel stukken beter dan de (uiterst theoretische) 1 op 7,6 van de W12.

LEES OOK: ULTIEME NICHE - BENTLEY BENTAYGA SPECIAAL VOOR VLIEGVISSERS

Aan de buitenkant is de Bentayga Diesel te herkennen aan zijn 'twin quad'-uitlaatpijpen, zwarte grille en subtiele V8 Diesel-badges op de voorportieren. De nieuwe Bentley komt begin volgend jaar op de Europese markt. Wat hij gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken erop dat hij onder de 281.221 euro kostende W12 in het programma komt.