Dit is waarom Volkswagens nieuwe coupé-crossover Taigo heet
Volkswagen heeft er nóg een compacte crossover bij in de vorm van de Taigo. Maar waarom noemt de Duitse fabrikant ‘m zo?
Wie een beetje oplet, weet dat vrijwel alle grote of hoge Volkswagens een naam hebben die met de letter T begint. Dat begon jaren geleden met de Touareg, die was vernoemd naar een nomadenstam en rebellengroep uit Noord-Afrika. Niet zo’n handige keuze van Volkswagen, want het volk is in de afgelopen jaren al vaker onderwerp van gesprek geweest, in negatieve zin.
Leguaan
En dus besloot Volkswagen het daarna wat anders aan te pakken wat betreft SUV-namen. Zo is de Tiguan, het kleinere broertje van de Touareg, een samentrekking van de woorden ‘tijger’ en ‘leguaan’. Daar kun je niet al te veel fout mee doen. En ook de T-Cross en T-Roc zijn nogal safe, want ze zijn volledig zelfverzonnen en duiden niets anders aan dan de auto’s waarop de woorden zijn geplakt.
Met de Taigo kiest Volkswagen dus weer voor een naam die met de T begint, maar geen voorvoegsel T- heeft. Dat is naar verluidt gedaan omdat een aantal prominente VW-dealers van mening was dat een typenaam die met de letter T begint, door consumenten wordt geassocieerd met een grote Volkswagen.
Tijger
Taigo dus, maar Volkswagen kiest wél weer voor een verwijzing naar ‘de echte wereld’. Het woord Taigo is namelijk afgeleid van de tijger. Waarom? Omdat de sportievere eigenschappen van de Taigo passen bij een sterk en dynamisch dier als de tijger, aldus Volkswagen.
Productieverlies Volkswagen doet cijfers Audi en BMW verbleken
Hoe die sportiviteit naar voren komt, is nog maar de vraag. De Taigo wordt namelijk gebouwd op dezelfde MQB A0-basis waar ook de Polo en T-Cross het levenslicht op zien. De kersverse Taigo heeft slechts een aflopende coupé-lijn, die ‘m wat vlotter en dynamischer voor het oog moet maken. Qua motoren kiest de autobouwer ook voor bekende klanten: het lepelt de 1,0-liter driecilinder (met 95 of 110 pk) of de 1,5-liter viercilinder (met 150 pk) in de nieuweling. Wie voor de dikste R-Line gaat, krijgt dan wel een XDS elektronisch sperdifferentieel tussen de voorwielen. Maar die is ook de Polo en T-Cross niet vreemd.
Prijs Volkswagen Taigo
De nieuwe Taigo rolt binnenkort van de band in het Spaanse Pamplona, en staat voor het einde van het jaar in de Nederlandse showrooms. Prijzen zijn nog niet bekend, al heeft Volkswagen wel beloofd dat het basismodel (met onder andere led-verlichting rondom, een digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm) in Duitsland minder dan 20.000 euro kost.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30