Na jaren wachten is hier eindelijk de definitieve Sono Motors Sion
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_1_cts.jpg)
Het lijkt er nu echt op dat Sono Motors met de productie van de Sion kan gaan beginnen, want het Duitse bedrijf stelt de productieversie van de vijfdeurs hatchback met solar-techniek voor.
Alweer enkele jaren geleden stelde Sono Motors het eerste prototype van de Sion voor en in de loop der jaren is het ontwerp richting de productiefase geëvolueerd. Het uiteindelijke model kent nu aan zowel de binnen- als buitenzijde minder lijnen. Ook de lichtunits aan de voor- en achterzijde zijn opnieuw van de tekentafel gekomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_2_cts.jpg)
Dat geldt ook voor het zij-aanzicht dat een nieuwe taillelijn kent, terwijl de achterkant een andere klep kent. Ook binnenin heeft de ontwerpafdeling het nodige herstelwerk verricht. Gekozen is om loze ruimtes in te vullen met bergvakken. Het stuurwiel en de stoelen zijn opnieuw ontworpen, zo geeft de fabrikant op.
19.000 orders
Aan de Sono Motors Sion wordt inmiddels jaren gewekt. Al in 2019 presenteerde het bedrijf een rijdend prototype en opende het bedrijf zijn orderboeken. Inmiddels heeft de fabrikant 19.000 orders op zak, waarvoor reeds een aanbetaling binnen is. Een leuke start voor het bedrijf dat in een garage in München begon. Het idee was om een betaalbare elektro-auto met solartechniek op de weg te brengen.
De bodypanelen van de Sion bevatten 456 geïntegreerde zonne-halfcellen en leveren voldoende energie voor korte rijafstanden. Volgens de fabrikant zorgt de door de zonnecellen opgewekte energie voor een extra actieradius van gemiddeld 112 km, tot wel 245 km. Dat extra rijbereik komt op de 305 km die op de volle 54 kWh grote batterij kan worden gehaald. De batterij kan met DC-laden tot 75 kW. De Sion kan ook worden gebruikt om andere apparaten van stroom te voorzien.
Productie in Finland
Nu de productieversie klaar is, maar Sono Motors zich op voor de serieproductie. De bouw heeft in Finland plaats, waar Valmet de elektro-auto’s gaat maken. Voor de constructie van de laatste testvoertuigen neemt Sono Motors zelf het heft in handen. De modellen worden momenteel in München gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_4_cts.jpg)
Nadat de testsessies en homologatie zijn afgerond, start Valmet met de bouw van de auto. Automerk en autofabrikant verwachten in een tijdsbestek van zeven jaar 257.000 exemplaren te bouwen. De eerste auto moet in de tweede helft van 2023 de productielijn verlaten. De auto kost in Duitsland ongeveer 25 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
RAI: ‘In iedere stad moet de snelheidslimiet omlaag naar 30 km/h’
-
Oud VW-busje maakt Tesla Cybertruck genadeloos af in offroadtest
-
Zie hoe Ford Mustang ook met halve V8 in de kreukels eindigt
-
Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld