Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 7 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

Mustang Mach-E is problemen nu al helemaal kwijt

De productiestart en levering van de Ford Mustang Mach-E gingen niet van een leien dakje. Desondanks kan de fabrikant de elektro-SUV nu al een klein succes noemen, want het model overstijgt de productieaantallen van de reguliere Mustang.

Ford heeft dit jaar inmiddels 27.816 elektrische Mustang Mach-E’s geproduceerd in de fabriek in Mexico. Dat is ruim duizend meer dan alle varianten van de reguliere Mustang die in de fabriek in Michigan van de band rolt. Daar werd namelijk een totaal van 26.089 Mustangs in elkaar gezet. Dat blijkt uit de productiegegevens die Ford inmiddels heeft vrijgegeven.

Vier op de tien elektrisch

De CEO van Ford, Jim Farley, verwacht dat in 2030 vier op de tien modellen die het bedrijf verkoopt, een elektrische auto betreft. Om dat doel te bereiken, heeft het bedrijf het investeringsbedrag voor accu-auto’s naar 30 miljard dollar opgekrikt.

Niet in de smaak bij Amerikanen

Of de Amerikanen zelf fan zijn van de elektrische Mustang, die niet te vergelijken valt met de brute muscle car met een verbrandingsmotor? Niet zozeer. Slechts 1 op de 3 verkochte Mustangs in de Verenigde Staten was de elektrische Mach-E. De Amerikanen doen het dus liever met de benzinegestookte varianten. Aan de andere kant is de auto in Noorwegen juist dusdanig populair. De Mach-E was daar de bestverkochte auto van de maand mei.

Mach 1 en Shelby GT500: Ford Mustangs zoals ze horen te zijn – Review

Bij de productiecijfers moet wel – zoals vaker – rekening gehouden worden met het aanhoudende chiptekort. Ford heeft daardoor de focus verlegd naar de nieuwere modellen als de Mach-E en de Bronco. Volgens de productiegegevens is er vorige maand dan ook geen enkele Mustangs met verbrandingsmotor geproduceerd in Michigan.

Zo komt Fords elektro-SUV aan de naam Mustang – Sjoerds Weetjes #187

Vetraging na vertraging

Er was lange tijd best wel wat te doen rondom de Ford Mustang Mach-E. Er was al enige tijd spanning rondom de leverdatum van de nieuwe SUV. Door het coronavirus was Ford – net als elke fabrikant op de wereld – genoodzaakt om zijn fabrieken te sluiten. Dat zorgde ervoor dat ook de productie van de Mach-E een lange tijd stil lag.

Alleen al voor de Nederlandse markt betekende dat een vertraging van enkele maanden, waardoor tien procent van de reserveringen voor het model werd geannuleerd.

Ford Mustang Mach E

Net toen Ford begin dit jaar met de levering van de Mach-E begon, legde de Amerikaanse autofabrikant de productie opnieuw stil. Ford Authority meldde via betrokkenen dat het niet tevreden zijn met de bouwkwaliteit van de elektrische SUV.

Volgens dat medium wilde de autobouwer de Mustang Mach-E nogmaals door de kwaliteitscontrole halen. Het maakte volgens een woordvoerder de fabrikant deel uit van het kwaliteitsproces dat de Amerikanen voor het Mexicaanse product eisen.

Ford Mustang Mach E

Van Mach tot Mach-E

De Ford Mustang Mach-E is het eerste model dat Ford specifiek als elektromodel heeft ontwikkeld. Gedurende de ontwikkeling van het model werd het ontwerp door de inmiddels tot CEO gepromoveerde Farley afgekeurd en moesten de ontwerpteams opnieuw beginnen. De technische basis werd wel voortgezet. Farley liet in de designkamers een Mustang zetten, waaruit de ontwerpers inspiratie konden halen. De aanwezige muscle car gaf de designers zoveel input, dat er een SUV ontstond met stijlkenmerken van de Mustang. Ford besloot negen maanden voor de onthulling van het model om de elektro-SUV geen Mach te noemen, maar Mustang Mach-E.

Alles weten van de Ford Mustang Mach-E? Kijk onze uitgebreide video’s via onderstaande links.

Mustang Mach Efteling : gezinsattractie

Zo komt Fords elektro-SUV aan de naam Mustang – Sjoerds Weetjes #187

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.