Elon Musk: ‘onze auto’s zijn nog niet goedkoop genoeg’
Elon Musk, baas van Tesla, vindt dat hun auto’s nog niet goedkoop genoeg zijn. Dat liet hij recent weten tijdens een conferentie met investeerders en analytici.
Musk was tijdens die conferentie stellig over de prijsstelling van auto’s van Tesla. “We zullen niet slagen in onze missie als we onze auto’s niet betaalbaar maken. Dat irriteert me nu het meest. We moeten dat echt oplossen.”
Compact voertuig
De CEO van Tesla ging daarna niet in op specifieke plannen, maar gaf wel toe dat het logisch is dat de fabrikant ‘een soort compact voertuig en waarschijnlijk een voertuig met een hogere capaciteit’ gaat bouwen. Desondanks staan er nu heel andere auto’s op de planning. De autobouwer wil namelijk snel beginnen aan de Semi, de Cybertruck en de Roadster.
Desalniettemin heeft Musk gelijk dat de goedkoopste Tesla, de Model 3, als basisuitvoering nog flink duurder is dan niet geheel vergelijkbare ‘betaalbare’ EV’s van bijvoorbeeld Volkswagen (ID.3), Peugeot (e-208) en Hyundai en Kia (Ioniq, Kona, e-Niro en e-Soul). Die auto’s kosten in ons land zo’n €35.000,-, terwijl de Model 3 bij €48.980,- begint.
Gietmachine
Tesla gaat mogelijk een nieuw model bouwen in de nieuwe fabriek in Berlijn. Daar gaat het namelijk gebruikmaken van een grote aluminium gietmachine, waarmee het assemblageproces van een autoframe enorm mee vereenvoudigd wordt. Die machine wordt momenteel al in de fabriek van Fremont gebruikt voor de Tesla Model Y, en zorgt er volgens Musk voor dat het frame niet uit 70, maar 2 (!) onderdelen bestaat. Daardoor wordt het productieproces van auto’s veel simpeler en daardoor een stuk goedkoper.
Dat zou het bijvoorbeeld ook vergemakkelijken om van de Model 3 een simpelere hatchback te maken, die in het eerder genoemde rijtje van de Volkswagen ID.3 en Peugeot e-208 past. Die auto hebben we een tijdje terug al gezien op een Chinese folder van Tesla, waar een compleet nieuwe designschets van een hatchback met duidelijke Model 3-neus op te zien was.
Ruimte voor Model 3
Daarbij is er voor Tesla genoeg ruimte om een auto te bouwen met mindere specificaties als de Model 3. De basisversie van de populaire EV sprint namelijk in 5,7 tellen naar 100 km/h, heeft een accu van 50 kWh en komt daarmee 409 kilometer ver. De Peugeot e-208 heeft een evengrote accu, maar komt daarmee 320 kilometer op papier. Volkswagens ID.3 heeft een grotere batterij (62 kWh) en komt daarmee 424 kilometer ver. Wel zijn de Europese EV’s een stuk langzamer, want de standaardsprint neemt 7,3 (ID.3) of 8,2 (e-208) seconden in beslag. Weet Tesla een goedkopere auto te bouwen met mindere prestaties dan de Model 3, dan doet het nog steeds goed mee met de concurrentie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!