Multi-miljonair Volkswagen Tiguan maakt zich op voor facelift
Enkele weken voor de onthulling van de licht opgefriste versie weet Volkswagen met de Tiguan een nieuwe mijlpaal te bereiken. Van de populaire Volkswagen Tiguan zijn nu meer dan zes miljoen exemplaren gebouwd. Alleen al in 2019 wist de autobouwer 910.926 stuks te vervaardigen.
Het heuglijk feit vond enkele weken terug plaats, maar de autobouwer stuurt het geboortekaartje van de zesmiljoenste Tiguan vandaag pas rond. De meeste Tiguan-baby’s blijven in Europa, maar toch behoort het Volkswagen-model bij de drie meest verkochte SUV’s ter wereld. De Duitsers bouwen de auto op drie continenten: in Azië, Noord-Amerika en natuurlijk Europa in fabrieken te China, Mexico, Rusland en Duitsland. Gemiddeld verlaat er elke 35 seconden een auto de productielijn.
Verkoop Tiguan groeit gestaag
De Tiguan begon zijn carrière in 2007, toen de SUV op de IAA in Frankfurt voor de eerste maal werd voorgesteld. Van het model werden er in het eerste volledige verkoopjaar 150.000 stuks gemaakt tegen bijna 17.000 stuks in het introductiejaar. De vraag naar de Tiguan groeide gestaag en bereikte in 2014 voor het eerst de half miljoen stuks per jaar. Het jaar erna was tevens de eerste maal dat de jaarafzet lager lag dan in het jaar ervoor. Het was deels te wijten aan de overgang naar een nieuw model.
Verdubbeling van de productie
Volkswagen presenteerde de huidige Tiguan in april 2016. Met de komst van de tweede generatie sinds 2007 nam de verkoop een enorme vlucht. Inmiddels is de Tiguan de best verkochte Volkswagen wereldwijd en ligt de verkoop twee keer zo hoog als in 2012! Sinds de lancering van de huidige editie verbreekt de Tiguan-verkoop record na record.
Allspace geeft verkoop een impuls
Een groot succes is de Tiguan Allspace. Waar van de eerste generatie een verlengde versie louter voor China werd gemaakt, daar kwam een 11 cm langere variant van de nieuwste generatie voor meer verkoopmarkten beschikbaar. Binnen de extra lengte biedt Volkswagen een derde zitrij aan. De komst van dat model betekent inmiddels het einde van de MPV’s binnen het Volkswagen-programma. Liefst 55% van de Tiguan-kopers kiest voor de langere Allspace-variant. In de Verenigde Staten en China – in laatstgenoemde land heet de variant Tiguan L02 – wordt alleen de verlengde uitgave aangeboden.
Productiecijfers 2007-2019
- 2007: 16.272 stuks
- 2008: 150.416
- 2009: 145.002
- 2010: 276.212
- 2011: 356.187
- 2012: 453081
- 2013: 472.958
- 2014: 515.349
- 2015: 501.712
- 2016: 548.687
- 2017: 769.870
- 2018: 861.331
- 2019: 910.926
Facelift Volkswagen Tiguan op stapel
Volkswagen maakt zich inmiddels op voor de gerestylede versie van de tweede generatie. De opfriste uitvoering komt dit najaar op de markt. Het gaat om een betrekkelijk kleine exterieure facelift, waarbij de grille à la Touareg voortaan tot onder de nieuw ingerichte lichtunits lopen. Op motorisch vlak wijzigt er veel. De Tiguan krijgt een 48V-boordsysteem, zodat de CO2-waardes omlaag gaan. Naast deze mild hybride komt er een eHybrid. Die versie krijgt de beschikking over een 150 pk sterke 1,4 liter viercilinder benzinemotor met turbo en directe inspuiting, waaraan een elektromotor is gekoppeld. Via de tussenkomst van een automatische transmissie (DSG) zet de Tiguan zijn trekkracht op de weg. Met de stekker-Tiguan moet je meer dan 50 km volledig elektrisch kunnen rijden, voordat de verbrandingsmotor tot leven komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?