Mulsanne, een Bentley en een circuitdeel
De negentigste editie van de 24 Heures du Mans is van start. In 24 uur denderen de racewagens -als het mee zit- honderden malen over Mulsanne Straight. Het is een naam die de echte autoliefhebber niet alleen met de uitputtingsrace associeert, ook met een Engelse limousine.
Bentley, de Engelse autobouwer gebruikte de naam van het lange rechte stuk meerdere malen voor een eveneens lange limousine binnen zijn modellengamma. De eerste maal was in 1980, toen de Engelse autobouwer een naam zocht voor een tikkeltje sportieve saloon. Liefst twaalf jaar waren Bentley en Mulsanne aan elkaar verbonden, al was dat niet de allereerste keer. Bentley nam in het verleden verschillende malen deel aan de uitputtingsrace en wist de race zelfs op dat moment vijf keer op zijn naam te schrijven. De eerste maal was in 1924, de laatste in 1930. De racewagens van de Bentley Boys hadden zodoende iets met Mulsanne. Als modelnaam verdween Mulsanne in 1992, maar Bentley en Mulsanne verenigde weer succesvol in 2003, toen de prestigieuze autofabrikant met het oog op de lancering van de sportieve, dynamischere Continental GT terug naar Le Mans keerde. Bentley reed naar de hoogste podiumplaats.
Special Editions
Toch koos de autobouwer er niet voor om een link te leggen tussen de introductie van het nieuwe instapmodel, waarmee de fabrikant een jongere doelgroep wilde aanspreken, en de raceoverwinning. Dat had het merk wel in de jaren ervoor gedaan. Ter gelegenheid van de terugkeer naar Le Mans introduceerde de autobouwer een gelimiteerde Le Mans-uitgave op basis van de Arnage, Azure, Continental R en Continental T. Deze special editions verschenen reeds in 2001 en 2002.
Waarom het afscheid van de Bentley Mulsanne zo bijzonder is – Sjoerds Weetjes #191
Terugkeer Mulsanne
Pas in 2010 keerde de naam Mulsanne terug in het leveringsprogramma van Bentley. De aanduiding verving Arnage. Dit maal gebruikte de fabrikant het naamplaatje tien jaar. In 2020 verdween de naam. Is het nu voor eeuwig? Bentley zegt dat met het oog op een elektrische toekomst het tijd wordt voor nieuwe labels. Van de eerste Mulsanne maakte Bentley iets meer dan 2.000 stuks. De tweede editie kwam er in een volume van meer dan 6.000 eenheden.
405 km/h
Als het over Mulsanne Straight als deel van het circuit van de 24 Heures du Mans gaat lijkt de naam voor eeuwig te bestaan. Het zes kilometer lange stuk heet zo sinds mensenheugenis, al wordt het rechte baanvlak nu onderbroken door een chicane. Mulsanne Straight is openbare weg. Hij heet officieel ‘Ligne Droite des Hunaudières’ en verbindt de plaatsen Mulsanne en Arnage. Hé nog een modelnaam van Bentley! Tijdens races konden de auto’s gedurende lange periode volgas rijden. Een Porsche 917 longtail wist in de jaren 70 362 km/h aan te tikken en een Porsche 935 tikte in 1978 precies 367 km/h aan. Later reden enkele racewagens zelfs meer dan 400 km/h. De hoogst gemeten snelheid ooit bedraagt 405 km/h. Uit veiligheidsoverwegingen bouwde de organisatie chicanes in, waarmee het de lengte van het rechte stuk opdeelde in wegvlakken van maximaal 2 km. De snelheid ligt zodoende op slechts 330 km/h, al schijnt het record op 366 km/h te staan…
Lees ook:
Ook interessant
-
Slaat Nissan volledig de plank mis met deze Skyline GT-R?
-
Een op de tien vrachtwagenchauffeurs doet een dutje onderweg
-
Gratis tanken: dit is hoe een tiener 40.000+ euro aan benzine stal
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!
-
Deze grote autofabrikant gelooft niet meer in zelfrijdende taxi’s
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?