Motordeal Spyker en Koenigsegg op losse schroeven
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2Fspyker30-e1489185693478.jpg)
Herinnert u zich de Autosalon van Genève 2017 nog? Daar stond Victor Muller triomfantelijk met Christian von Koenigsegg op het podium om een motordeal tussen Spyker en Koenigsegg aan te kondigen. Er lijkt echter weinig overgebleven te zijn van die samenwerking.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2Fspyker30-e1489185693478.jpg)
Koenigsegg zou motoren gaan leveren aan Spyker voor de C8 Preliator, maar in april van dit jaar schreven we al dat er nog geen krachtbron geleverd was. En dat blijkt nog steeds het geval te zijn. “Wij hebben geen motoren voor Spyker gebouwd”, vertelde Koenigsegg-woordvoerder Steve Wade aan Autovisie. “Spyker heeft niet aan de voorwaarden voldaan, dus zijn wij niet begonnen met de bouw. We wensen Spyker een goede toekomst toe en hopen dat ze ooit weer hun fascinerende auto’s kunnen gaan leveren.”
Atmosferische 5,0 liter V8
In 2013 onthulde Spyker op de Autosalon van Genève de B6 Venator. Een jaar daarvoor ging het Spaanse sportwagenmerk Artega failliet. Spyker kocht twee Artega GT’s uit de boedel en bouwde op basis daarvan de B6 Venator en B6 Venator Spyder. Twee jaar geleden stond de Nederlandse ‘autobouwer’ wederom op Genève met de C8 Preliator, die in 2017 gezelschap kreeg van de C8 Preliator Spyder. Daarvan zouden respectievelijk vijftig en honderd exemplaren worden gebouwd, allemaal met een atmosferische 5,0 liter V8 van Koenigsegg achterin.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen