Morgan neemt na 83 jaar afscheid van zijn bekende stalen chassis
Al 83 jaar gebruikt Morgan een stalen ladderchassis met een houten frame, maar daar gaat verandering in komen. Volgend jaar introduceert de Britse sportwagenbouwer zijn nieuwe model en dat type stapt over op een aluminium architectuur.
De 4/4 gaat dus met pensioen, al was de open tweezitter decennia geleden al even uit het gamma gehaald. Zijn opvolger gaat over op een aluminium frame. De Engelsen introduceerden de nieuwe basisstructuur eerder dit jaar op de Speed Six. Destijds liet de fabrikant al aan Autovisie weten dat die lay-out de basis zou vormen voor meer modellen. Op de aluminium architectuur met houten frame brengt Morgan de vervanger van de 4/4, de Puls 4 en de Roadster.
Aluminium frame
In de komende maanden past Morgan de fabriek aan om de productie van het aluminium frame te vergroten. De eerste auto met het nieuwe platform is sinds begin dit jaar in productie. Met de komst van de nieuwe architectuur zal het ontwerp van de roadster niet drastisch veranderen. Morgan blijft de klassieke lijnvoering trouw. Of de nieuwe generatie viercilinders van BMW krijgt, zoals de Speed Six nu over een Duitse zespitter beschikt, is nog de vraag. De Engelsen gebruiken nu viercilinders van Ford.
Autosalon van Genève
Mogelijk kiest Morgan de Autosalon van Genève als podium voor de onthulling van de nieuwe generatie modellen. De traditionele autobouwer gebruikt de Zwitserse beursvloer altijd om groot nieuws aan te kondigen. Reken er op dat daar ook een afscheidseditie van de huidige roadsters op stalen frame zal staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30