Auto's van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor een derde van de stikstofuitstoot in het verkeer. Dat probleem wil de overheid aanpakken. Er wordt nu gekeken naar onder andere een opkoopregeling voor deze vervuilende youngtimers.

co2-uitstoot


Het rijden van een youngtimer (een auto van 15 jaar of ouder) is vaak financieel aantrekkelijk, maar het milieu is er niet zo blij mee. Volgens vervoerdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft is deze groep vierwielers namelijk verantwoordelijk voor 35% van de stikstofuitstoot en 50% van de fijnstofuitstoot. En dat terwijl het wagenpark maar voor 17% uit dergelijke voertuigen bestaat. Dat lijkt weinig, maar we hebben het hier over 1,2 miljoen auto's met een bouwjaar van 2004 of ouder.

Kilometers

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er ook nog flink wat kilometers afgelegd wordt met de youngtimers: gemiddeld zo'n 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar. Met de echte oldtimers (25 jaar of ouder) wordt een stuk minder gereden. Toch komen ze er in de metingen niet veel beter af. Ze rijden maar 1,5 procent van het totale aantal kilometers van het hele Nederlandse wagenpark, maar spuwen 15% van de stikstof de wereld in.

Kortom, het is een probleem dat aangepakt moet worden. Hoe precies? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Eén van de opties is een opkoopregeling. In 2009 werden met een dergelijke regeling al 80.000 oude auto's van de weg gehaald. Destijds kochten deelnemers hieraan ook veelal een nieuwe of bijna nieuwe auto. Het is dus een aanpak die kan werken.

BPM

Er zit alleen wel een grote 'maar' aan een mogelijke opkoopregeling: de auto's zijn tegenwoordig aanzienlijk duurder geworden door de steeds maar stijgende BPM (die overigens ook een van de aanleidingen is van het steeds ouder wordende wagenpark van ons land). Als je nu je 15 jaar oude auto inlevert, moet je flink bijbetalen een nieuwe auto te kopen. De vraag is nog maar of mensen dat doen.

Maar de Bovag heeft de oplossing: volgens de branchevereniging heeft de overheid door de te snel stijgende BPM ruim 600 miljoen euro onrechtmatig geïncasseerd. "Geld teruggeven aan individuele autokopers wordt heel ingewikkeld. Maar met een slooppremie kan dat geld mooi terug naar autorijdend Nederland," aldus Tom Huyskens van de Bovag tegenover het AD.

Maximumsnelheid

Het kabinet presenteert vermoedelijk deze week maatregelen waarmee voldaan kan worden aan de stikstofnormen. Een opkoopregeling kan daar dus onderdeel van zijn, maar er wordt ook gekeken naar het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur.