Hij bestaat en is uitontwikkeld, maar het Porsche-management heeft nog geen groen licht voor de Cayenne met dieselmotor gegeven.

Cayenne DieselCayenne Diesel


Opvallend en toch ook weer niet. Van de vorige Cayenne, waarvan er 490.000 zijn verkocht, was 14 procent voorzien van een dieselmotor, maar door dieselgate wil Porsche de zelfontbrander laten voor wat het is. Ook de toekomst van de Panamera Diesel is ongewis. De levering van dat model is inmiddels gestaakt, nadat er software voor het beïnvloeden van de CO2-uitstoot was gevonden. Porsche bouwt zijn dieselmotor niet zelf. Het merk betrekt de motor van Audi. Bij de verkoopstart begin december biedt Porsche de derde generatie Cayenne aan met een 3.0 V6 turbo (340 pk), een 2.9 V6 biturbo (440 pk) en een V8 turbo (550 pk). Later komen nog drie hybrideversies, te weten een viercilinder en twee V6-versies. De vierpitter is alleen voor China bedoeld.

Derivaten

Op de agenda staat officieel maar één carrosserievariant, maar Porsche-ontwerper Michael Mauer en zijn team kijken naar meerdere bodystijlen. Officieel is daar nog geen groen licht voor gegeven. Mauer: “Porsche heeft een sterke historie als het gaat om derivaten, kijk naar de 911-familie. Daar zijn we ook mee gestart met de Panamera. Het ligt voor de hand dat we voor de Cayenne eveneens breder denken. Gaan we dat uitvoeren? Ten eerste mag ik dat niet vertellen en ten tweede zijn het kostbare projecten om in te investeren.”

http://autovisie.nl/2017/09/nieuws/nieuwe-porsche-cayenne-turbo/