Moeten we het over een paar jaar zonder Seat doen?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fseat-el-born-concept-2.jpg)
De kans bestaat dat je over een paar jaar geen Seat meer kunt kopen. Het Spaanse automerk wordt mogelijk geschrapt bij een aankopende reorganisatie binnen de Volkswagen Groep.
Dat meldt het Duitse Handelsblatt. Het schrijft dat de grote baas van het merk, Wayne Griffiths, tijdens de jaarlijkse persconferentie van Seat eigenlijk enkel over Cupra sprak. Het ging daarbij om de aankondiging van nieuwe modellen, zoals de Tavascan, een nieuwe hybride-SUV en de compacte UrbanRebel. Over Seat ging het eigenlijk niet. Laat staan over Seats met een elektrische aandrijflijn. Tegelijkertijd maakte het Spaanse merk vorig jaar verlies.
Verlies
Daarom zou men binnen de Volkswagen Groep voornemens zijn om de stekker uit het merk te trekken. Griffiths liet bovendien nog weten dat de Spaanse fabrikant zich geen verliezen meer kan veroorloven. Tegelijkertijd is Cupra juist de partij die wél winst weet te maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCupra-Born-Duurtester-64-van-85.jpg)
Zowel Griffiths als Seat zelf bevestigen niet dat het merk over een jaar of vijf ophoudt te bestaan, maar de ondernemersraad van de fabrikant heeft al aan de bel getrokken. Het vindt het ‘onbegrijpelijk’ dat een merk met 70 jaar aan ervaringen en tradities de nek om wordt gedraaid, zo valt te lezen.
Seat El-Born
Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen. De afgelopen jaren werd er namelijk al met een aantal belangrijke projecten geschoven binnen de Volkswagen Groep, en dat was niet in het voordeel van Seat. In 2019 presenteerde men op de IAA in Frankfurt nog de Seat El-Born, de elektrische broer van de ID.3. Lang was het stil rondom die auto, tot men had besloten dat het model beter bij Cupra ondergebracht kon worden. Met de Born als resultaat, terwijl de Seat-versie niet meer zal verschijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fcupraurbanrebelconceptwaynegriffiths2.jpg)
Lang ging het verhaal dat Seat verantwoordelijk zou zijn voor de volgende betaalbare elektrische stadsauto binnen de groep, maar later bleek dat het merk die auto enkel zal bouwen. Het krijgt zelf geen versie van de stadsauto. Volkswagen is druk met de ID. Life, terwijl de Cupra UrbanRebel ook veel aandacht genereert als sportievere variant van die auto. Het lijkt er dus op dat de toekomst van Seat er niet zo rooskleurig uitziet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen