Autovisie
Autovisie Nieuws 17 feb 2015

Moet je de doden tot leven willen wekken?

Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: de doden moet je niet tot leven willen wekken.

Citroën DS5
Citroën DS5

Afgelopen week moest ik eraan denken toen ik als enige Nederlandse journalist bij een bijeenkomst van Citroën – ehh pardon DS – in Parijs mocht zijn, waar het nieuwe luxemerk zich presenteerde. Natuurlijk gebeurde dat met een prachtig filmpje en dito verhaal dat bol stond van termen als premium, roemrijk verleden en vooral avantgarde.

Wat begon als luxelijn van Citroën moet uitgroeien tot een echt nieuw merk. De inspiratie halen ontwerpers en marketeers uit het roemruchte verleden. Vooral uit auto’s als de DS/ID en de SM. Die waren compleet anders. Niet alleen het uiterlijk, maar vooral ook de rij-eigenschappen. Met dank aan de hydropneumatische vering zweeft een Snoek meer dan hij rijdt. De simpele vraag die de introductie van een merk gebaseerd op dit verleden oproept, is: krijgen we weer zulke geniale, maar ook een beetje gekke auto’s?

Het antwoord daarop luidde een heel duidelijk ‘nee’. DS wil heel graag avantgardistisch zijn, maar niet te. Een tegenstelling in zichzelf. Maar de overwegend merkvreemde kopers zitten niet te wachten op te veel karakter. Citrofielen die hopen op een comeback van veerbollen en extreme rembekrachtiging hebben pech gehad. Dat knaagt bij mij nou. Zoals ik eerder niks zag in een terugkeer van Bugatti. De doden moet je respecteren door ze met rust te laten.

Doordat een lookalike van Steve McQueen op een Triumph stapt en een Burberry jas aantrekt, wordt het ook niet in één keer de legendarische actieheld van toen. Of is dat te cynisch geredeneerd en moeten we blij zijn dat DS tenminste een poging waagt om op basis van het verleden iets te gaan maken dat uitsteekt boven de grijze middelmaat?

Moet Citroën inderdaad de DS respecteren als icoon uit het verleden? Praat mee!