Autovisie
Autovisie Nieuws 9 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Mitsubishi ASX louter met Renault-motoren

Verrassend, de volgende generatie Mitsubishi ASX komt op de markt met louter Renault-motoren. Niet dus, want de editie voor 2023 is een gefacelifte uitgave van de Renault Captur.

Mitsubishi kondigt vandaag het motorenprogramma voor de nieuwe ASX aan. Aan de basis staat een 1,0-liter driecilinder, voorzien van een turbo. Het benzineblok levert 91 pk en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarnaast komt er voor de ASX een 1,3-liter viercilinder beschikbaar. Deze direct ingespoten krachtbron wordt standaard aan een handgeschakelde zesbak gehangen en levert 140 pk. Voor de liefhebbers van een automaat is er een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling te bestellen. De benzinemotor levert dan 158 pk.

Mitsubishi ASX 2023
Mitsubishi ASX 2023

Uit Arkana en Clio

Renault stelt voor de Mitsubishi ASX ook zijn hybridemotoren beschikbaar. De 145 pk sterke 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren is een bekende uit de Arkana en Clio. Ook de plug-in hybride-aandrijflijn uit onder andere de Captur komt in de Mitsubishi-variant te hangen. Dat blok levert 160 pk. Mitsubishi geeft aan de vijf aandrijflijnen vanaf de verkoopstart in het voorjaar van 2023 aan te bieden.

‘Mitsubishi heroverweegt afscheid Europa’

Dubbel leven voor Renault Captur, Mitsubishi kondigt ASX-opvolger aan

Europese ontsnappingsclausule

Behalve de motoren is bijna alles van Renault afkomstig. De Fransen ontwikkelden de auto als Captur en plakken er nu Mitsubishi-logo’s op. Ook de geboortegrond draagt het Renault-wybertje. Het idee om de Captur, tezamen met nog enkele nog aan te kondigen modellen, te verpakken als Mitsubishi komt van Renault. De twee merken zijn via Nissan aan elkaar gekoppeld. Mitsubishi wilde zich terugtrekken uit Europa omdat de emissie- en veiligheidseisen voor nieuwe modellen op een steeds hoger en dus kostbaarder niveau komen te liggen.

De verkoopvolumes van het Japanse merk liggen echter tamelijk laag. Vluchten was volgens de fabrikant de oplossing, maar Renault reikte Mitsubishi de hand en zorgde ervoor dat het merk in Europa blijft. Door Renaults om te bouwen tot Mitsubishi krijgt het Japanse merk modellen voor Europa die reeds aan alle krankzinnige overheidseisen voldoen. De kosten worden nu over een groter volume auto’s verdeeld in plaats van separaat in verschillende modellen te investeren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.