Je eerste eigen auto vergeet je nooit meer. Dat is de auto waarmee je na het halen van je rijbewijs de ultieme vrijheid kon ervaren. In mijn geval was dat met een Opel C-Kadett Coupé van 1974.

IMG_4297

Die kocht ik over van een vriend. Onder de kap lag een 1,2 liter viercilinder met iets van 55 pk. Wat was ik er trots op. Ik ging er zelfs mee op vakantie naar Duitsland. Helaas sneuvelde na driekwart jaar de motor zodat ik op zoek moest naar iets anders. Toevallig had mijn vader bij ons in het dorp een andere C-Kadett Coupé te koop zien staan. Dat bleek een 1.6S Rallye van eerste eigenaar, bouwjaar 1978 en met mistlampen, originele Recaro-sportstoelen en extra meters in de middenconsole. Met 75 pk onder de kap was ie ook een stuk vlotter. Dit was hem helemaal. Hier heb ik anderhalf jaar van genoten tot een Lancia Thema 8.32 de achterzijde flink modificeerde.

Aangezien ik van elke auto die ik ooit gehad heb een 1:43 model probeer te vinden, was ik blij verrast toen White Box met deze C-Kadett op de markt kwam. Dit is namelijk precies zoals mijn tweede Opel er nieuw uitgezien moet hebben. Toen ik hem kocht was hij door zijn eigenaar helemaal zwart gespoten maar het orginele geel zat binnen nog op de deuren. Het model van White Box is wat grof maar alle details kloppen, van onderspoiler tot achterspoiler. Een ding is echter vreemd en dat is het GT/E stickertje op de achterkant. Dat hadden volgens mij alleen de echte tweekleurige GT/E topmodellen met benzine-injectie. Ach, de White Box-modellen zijn vriendelijk geprijsd en tja, deze moest ik gewoon hebben.