Een Mini met een zescilinder-in-lijn? Jazeker, maar dan wel niet zomaar een: de Mini John Cooper Works Rally is voor rally-raids zoals de Dakar Rally.

MINI John Cooper Works RallyMINI John Cooper Works Rally


Mini John Cooper Works Rally

Volgens Mini is dit nieuwe rally-raid-monster gebaseerd op de Mini Countryman, maar wij weten wel beter. De Mini John Cooper Works Rally is een doorontwikkeling van de Mini All4 Racing waarmee tot en met dit jaar gereden werd. En die had op zijn beurt al techniek geërfd van de BMW's waarmee jaren terug aan de Dakar Rally werd deelgenomen.

Ook onder de kap van de nieuwe auto vinden we trouwens nog steeds 'BMW Power': een 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor, goed voor 340 pk en een machtige 800 Nm.

Nederlands

Maar je treft ook techniek uit Nederland aan op deze Mini. De ophanging is ook voor ditmaal ontwikkeld door de specialisten van Reiger Racing Suspension uit Hengelo.

Ook bijzonder: van de geventileerde stalen remschijven zijn de achterste zowel lucht- als watergekoeld. Dat is wel nodig gezien de zware en zeer gevarieerde omstandigheden waarmee de auto te maken krijgt: stof, modder, regen en zelfs sneeuw, maar ook hoogtes tot wel drie kilometer boven zeeniveau.

Vanaf 2 januari zet preparateur en rallyteam X-raid deze Mini in voor onder meer ex-WRC-coureur Mikko Hirvonen. Tot 2016 reed ook Nederlander Erik van Loon met Mini - de Brabander start de komende Dakar Rally in een Toyota.