Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 12 sep 2019
Leestijd: 2 minuten

Mini kiest bewust voor minder bereik voor Cooper SE

De nieuwe Mini Cooper SE heeft misschien geen baanbrekende accucapaciteiten, maar dat heeft het merk bewust gedaan. Er is namelijk gezocht naar the sweet spot bij de elektrificatie van de legendarische Brit. 

De Mini Cooper SE heeft een 36,2 kWh-accupakket dat na 232 kilometer weer op de lader aangesloten moet worden. Met een 11 kW thuislader duurt het 2,5 uur om de batterijen weer voor 80% op te laden, bij een snellader met een capaciteit van 50 kW duurt dat 35 minuten. De 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor duwen de SE in 7,3 seconden naar de 100 km/h. Accelereren stopt jammer genoeg al bij 150 km/h. Allemaal geen indrukwekkende cijfers. Maar Mini heeft daar bewust voor gekozen.

Ruimte

In gesprek met Autovisie laat Elena Eder, Vehicle Project Leader van de Mini Cooper SE, namelijk weten dat het team heel duidelijk heeft gezocht naar the sweet spot. “Dat betekent dat we onze klanten het allerbeste willen geven. We hebben de maximale ruimte gebruikt voor het accupakket, zonder dat de bestuurder hoeft in te boeten aan ruimte”, zegt Eder. Een grotere accu met betere prestaties had dus wel gepast, maar dan was de binnenruimte volgens Mini onacceptabel geworden. “Nu is er binnenin vrijwel geen verschil met een reguliere Cooper”. Wel staat de elektrische Cooper iets hoger op z’n pootjes, maar dat weet Mini optisch te maskeren door de bumperpartij.

Naast ruimte was ook het gewicht van het accupakket bepalend in de keuze. “Het zwaartepunt ligt lager in de auto, maar de SE is nu niet te zwaar. De auto heeft de dynamiek en het rijplezier die klanten van ons gewend zijn”, vertelt Eder. Woorden die erg rooskleurig klinken, maar inhoudelijk wel degelijk kloppen. Begin dit jaar mochten we namelijk al even plaatsnemen achter het stuur van een gecamoufleerde Cooper SE. Uiteraard misten we de roffelende 2.0-liter turbomotor uit de Cooper S, maar het altijd aanwezige koppel, de goede gewichtsverdeling en een goed afgestelde tractiecontrole zorgden voor een glimlach op ons gezicht. En dat is toch wat een Mini moet doen. Bovendien blijft de Cooper SE relatief betaalbaar door het kleinere accupakket en de mindere prestaties.

Electric

Overigens wordt de Mini Cooper SE in ons land als Cooper Electric op de markt gezet. Dat alles om verwarring te voorkomen, omdat de liefhebber al snel geprikkeld wordt door de ‘S’ in de naam van de elektrische Mini. Productie van de elektrische Mini begint in november. Dat betekent dat ‘ie rond de jaarwisseling voor het eerst bij de dealers moet staan. Vanaf €34.900 mag je ‘m dan mee naar huis nemen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.