De twee meest iconische stadsauto’s aller tijden: Mini e vs. Fiat 500 e
De twee meest iconische stadsauto’s aller tijden zijn in een modern elektrisch jasje gehesen, de Mini en Fiat 500. In de Autovisie Dubbeltest beantwoorden we de vraag: in welke worden we ‘t liefst gezien?
In bepaalde kringen gaat het bij het kiezen van een nieuwe auto bij voorbaat tussen dit duo. Logisch dus dat beide al in een vroeg stadium tot EV werden omgebouwd. De eerste elektrische Mini werd reeds vanaf 2009 in een omvangrijk pilot-project ingezet als onderdeel van de BMW i3-ontwikkeling. Toen al met 204 pk en een 35 kWh-accupakket dat op de plaats van de achterbank stond.
Californië
Nog geen jaar later parkeerde Fiat een elektrische conceptversie van de Mini’s eeuwige rivaal op de showvloer van Detroit, in 2012 gevolgd door een productieversie. Die was louter bedoeld voor verkoop in Californië en Oregon vanwege lokale wetgeving inzake EV’s, maar redelijk wat exemplaren zijn grijs naar Nederland geïmporteerd.
Een decennium later ziet de hele markt voor EV er anders uit dan we destijds hadden durven denken, en is het niet meer dan volstrekt logisch dat er zowel van de Fiat 500 als Mini een elektrische versie te koop is in Europa. Mini bedient momenteel louter het hogere marktsegment met een vanafprijs van 35.000 euro, terwijl de Fiat 500 er met een extra kleine accu al vanaf 10.000 euro minder is. Maar als cabriolet met de nodige aankleding moet hij ook appelleren aan wat de auto-industrie zelf graag de lifestylekant van de markt noemt. Daar gaat het veel minder om harde cijfers, maar meer om gevoel en imago. Vraag maar aan Honda, dat zijn guitige ‘e’ niet aan de straatstenen weet te slijten, hoe leuk wij autogekken ‘m ook mogen vinden.
Eeuwige frenemies
We weten dat de funfactor en andere minder rationele argumenten in deze vergelijking ook zwaar wegen, maar we hebben ook de aloude meetlat en gps-meter weer ter hand genomen om een wig tussen deze eeuwige ‘frenemies’ te drijven. Want zoals Hennie Huisman ooit sprak: er kan er maar één de winnaar zijn.
In de huidige Autovisie Magazine lees je ons uitgebreide testverslag van de Mini e en Fiat 500 e, bijgestaan door keiharde cijfers over acceleratietijden, geluidsniveaus én het werkelijke bereik. Liever ons magazine digitaal lezen? Hier lees je hoe dat moet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!