Dit is de nieuwe Mini Countryman... Denken we. Want het Britse merk in Duitse dienst kiest wederom duidelijk voor evolutie, waardoor een korte blik niet voldoende is om te zien dat hier de aankomende en niet de vertrekkende Countryman staat.

CountrymanCountryman


Hoewel, er lijkt iets veranderd te zijn aan de verhoudingen en dat klopt. De Countryman is in vergelijking met zijn voorganger niet minder dan 20 centimeter in de lengte gegroeid, waarvan 7,5 centimeter in de wielbasis zit en vooral ten goede komt aan de achterpassagiers.

De bagageruimte van de SUV meet nog steeds 450 liter, maar is nu te vergroten tot 1309 liter (was in het vorige model 1170 liter) door de achterbank neer te klappen. Die laatste is over een afstand van 13 centimeter te verschuiven voor meer beenruimte en biedt plaats aan drie personen.

Motoren

De beschikbare motoren zijn allemaal bekend. Er is een Cooper (driecilinder met 136 pk), een Cooper S (viercilinder met 190 pk), een Cooper D (diesel met 150 pk) en een Cooper SD (diesel met 190 pk). Nieuw is de Cooper S E ALL4, een plug-in hybride met de aandrijflijn van de BMW 225xe.

Plug-in hybride

Dat betekent dat hij een benzinedriecilinder koppelt aan een elektromotor, met als resultaat een gecombineerd vermogen van 224 pk dat wordt verdeeld over alle vier wielen. Volledig elektrisch rijden kan over een beperkte afstand, waardoor de theoretische CO2-uitstoot op 49 gram per kilometer uit moet komen.

Prijzen

Wat de Countryman gaat kosten, weten we al (van de plug-in nog niet). De minst dure is de Cooper (32.900 euro) en daarna volgen de Cooper All4 (36.600 euro), Cooper S (39.900 euro) en Cooper S All4 (45.600 euro). Het dieselgamma ziet er als volgt uit: Cooper D (37.500 euro), Cooper D All4 (42.500 euro), Cooper SD (44.500 euro) en Cooper SD All4 (48.500 euro).