Mini-male facelift voor Countryman
De grootste telg uit de Mini-reeks is vernieuwd. De Mini Countryman was na drie jaar tijd toe aan een paar kleine ingrepen, zodat hij voorlopig nog fris en bij de tijd is.
Hoewel de Mini Countryman geen auto is voor puristen, is het wel een van de leukste auto’s in zijn klasse. Hij werd ooit geïntroduceerd omdat mensen een moderne BMW-Mini lieten staan wegens gebrek aan ruimte. Dat bleek uit marktonderzoek van BMW zelf. En hoewel de Clubman daar enige verandering in bracht, ontbrak daar de volwaardige functionaliteit van een hatchback of station. In 2010 introduceerde het Engels-Duitse merk daarom de Countryman. De vijfdeurs crossover-Mini met goede rijeigenschappen, een functioneel interieur en extra bagageruimte. Inmiddels zijn we bij de facelift van de tweede generatie, en er zijn leuke gimmicks toegevoegd in de uitrusting.
Union Jack
Het was al een leuk detail op de Mini Cooper, maar hij is vanaf nu ook beschikbaar op de Countryman. De achterlichten in het design van de Britse vlag, ofwel Union Jack. Weliswaar een optie, maar oh zo gaaf op de Mini. Hoewel dat nog wel als optie geldt, zijn de led-koplampen en -mistlampen nu standaard op de Countryman gemonteerd. Aan de voorkant zien we ook dat de grille iets is gewijzigd; de knik aan de onderkant is eruit en dat oogt een stuk strakker. Daarnaast zijn er nieuwe wielen in de optielijst toegevoegd en kun je de sierdelen op het interieur in pianolak laten uitvoeren.
Digitalisering
Het interieur moet ook met de tijd mee. Hoewel er standaard in de grote Mini nog een analoge klokkenwinkel achter het stuur te zien is, kun je optioneel voor een 5,0-inch groot display gaan. Voor de liefhebbers van ‘ouderwetse’ klokken dus goed nieuws, want voor de digitale variant wordt je doorverwezen naar de optielijst. Ook tegen meerprijs is het 8,8-inch grote multimediascherm. Standaard in alle modelvarianten is voortaan het sportstuurwiel met leren bekleding. Bij de S, SD en SE-varianten zijn de interieurlijsten standaard uitgevoerd in hoogglans zwart, dat de Countryman een luxere uitstraling moet meegeven.
Meer automaten
Schakelen raakt uit de mode bij Mini. De plug-in hybride Countryman SE krijgt standaard een zestraps automaat. De Cooper Countryman ALL4 en de Cooper D Countryman ALL4 krijgen standaard een achttraps Steptronic automaat. Dat geldt ook voor de Cooper S Countryman ALL4, de Cooper SD Countryman en de Cooper SD Countryman ALL4. Optioneel kun je die automaat met acht verzetten krijgen op de Cooper D Countryman. De meest krachtige diesel- en benzinevarianten krijgen standaard een zeventraps Steptronic automaat of een Steptronic sporttransmissie met acht versnellingen. Voor de overige modellen is optioneel een zeventraps Steptronic automaat beschikbaar, ter vervanging van de standaard handbak met zes verzetten.
Verwarrend
De motorvarianten blijven gelijk aan de huidige Countryman, inclusief de Cooper SE Countryman. Die naam is enigszins verwarrend, want waar ‘SE’ bij de Countryman op een plug-in hybride wijst met een 1,5-liter driecilinder en een 7,7 kWh lithium-ion batterij gekoppeld aan een elektromotor, slaat Cooper SE bij de kleine Mini op een volledig elektrische variant. Een volledig elektrische Countryman is (vooralsnog) niet beschikbaar. Later dit jaar volgen de prijzen voor de gefacelifte Mini Countryman, in aanloop van zijn introductie eind deze zomer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?