Grote onderdelenleveranciers Bosch en Continental leverden jarenlang onderdelen met teveel lood. Daardoor rijden er miljoenen auto's rond met een te hoog loodgehalte. Deze worden wellicht teruggeroepen.


Auto-onderdelenleveranciers Bosch en Continental hebben beide toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Beiden leverden sinds 2013 componenten die meer lood bevatten dan wettelijk is toegestaan. Het gaat hierbij voornamelijk om elektronische onderdelen die in miljoenen auto's zijn geplaatst. Welke onderdelen het precies zijn, is nog niet duidelijk. Maar het lijkt voornamelijk te gaan om printplaten en condensatoren.

Volksgezondheid

Hoewel lood een gevaar voor het milieu is, geven beide bedrijven en het Ministerie van Milieu in Nedersaksen aan dat er geen direct gevaar voor de volksgezondheid is. Het zware metaal zit namelijk in de componenten verwerkt en dient eerst op te lossen of als stof in de lucht te komen om een gevaar te veroorzaken. Daarnaast lijkt het probleem vooral te bestaan bij condensatoren van één Chinese producent. Deze leverde 3,6 miljard van deze onderdelen waarbij elk maar 0,0003 gram teveel lood bevat.

Zowel Bosch als Continental hebben aangegeven dat ze deze problemen in de toekomst willen voorkomen. Ze willen sowieso minder lood in alle componenten gaan gebruiken. Daarnaast kijkt het Nedersaksische Ministerie van Milieu naar de opvolging van het probleem Het zou zomaar kunnen zijn  dat deze beslist dat alle betrokken voertuigen worden teruggeroepen. Dit laat Bild.be weten.

Geen nieuwe voertuigen

De Duitse Rijksdienst voor Wegverkeer (Kraftfahrtbundesamt of KBA) gelooft de toeleveranciers niet op hun woord. Zij wil bewijs zien dat nieuwe auto's inderdaad niet meer het teveel aan lood bevatten. Tot die tijd laten ze geen nieuwe voertuigen toe.