Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 13 feb 2019
Leestijd: 1 minuut

Mild-hybridtechniek voor Range Rover Sport HST

Een nieuw serie van de Range Rover Sport is geboren, de HST. Met een vernieuwde 3,0-liter zes-in-lijnmotor en hybride-aandrijflijn wordt dit model volgens Land Rover niet alleen zuiniger en schoner, maar krijgt hij ook meer vermogen.

 range_rover_sport_hst_45_03f4040b0e0b099f

Zes-in-lijnmotor

Voor dit HST-model is een nieuwe Ingenium-benzinemotor ontwikkeld. Volgens Land Rover is deze 3,0-liter zes-in-lijnmotor alerter en verfijnder dan de vorige V6-versie. Het vernieuwde blok is er overigens qua prestaties op vooruit gegaan.

Zo sprint de Range Rover Sport HST in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h dankzij zijn vermogen van 400 pk en 550 Nm aan koppel. De vorige versie deed dit in 7,2 seconden met 340 pk en 450 Nm. De topsnelheid van de HST ligt op 225 km/h.

Door een nieuwe elektrische turbo is er van een ‘turbogat’ nauwelijks sprake meer. Een directe verbinding met het gaspedaal zorgt ervoor dat de turbo binnen een halve seconde 120.000 toeren per minuut draait.

range_rover_sport_hst_757_04320329112b0bc0

Elektrische ondersteuning

Met een 48-volt accupakket wordt de HST elektrisch ondersteund bij bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand. Ook kan de Range Rover energie terugwinnen bij het remmen. Zijn verbruik ligt op 9,6 l/100 km, waarmee hij zuiniger is dan zijn voorganger, die 10,5 l/100 km nodig had. Ook de CO2-uitstoot is verminderd. Waar hij met het vorige V6-blok nog 243 g/km uitstootte, is dat nu ‘maar’ 213 g/km, volgens de Britse fabrikant.

Koolstofvezel elementen

De nieuwe benzinemotor is exclusief voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering van de Range Rover Sport, die verder onder andere speciale HST-badges in het interieur heeft gekregen. Hij is te herkennen aan zijn rode remklauwen, maar ook aan de suède details in het interieur en de koolstofvezel afwerking van onder meer de motorkap, grille en achterklep.

De nieuwe Range Rover Sport HST is bij Land Rover te bestellen vanaf 139.020 euro en is daarmee wel 9.000 euro duurder dan de vorige versie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.