Als je een Range Rover Sport hebt, ben je zeker niet de enige
Precies veertig jaar deed Land Rover over het bereiken van zijn allereerste miljoen Range Rovers. Voor het maken van een miljoen exemplaren van de Range Rover Sport had de 4×4-specialist minder tijd nodig. Na vijftien jaar staat het exemplaar er.
Van de eerste miljoen Range Rovers waren er al ongeveer 300.000 stuks van het model Range Rover Sport. Die bijdrage werd in vijf jaar tijd aan het gezamenlijk Range Rover-productiecijfer geleverd. Nu, tien jaar verder, zijn er dus 700.000 exemplaren van de Sport bijgekomen.
Beste verkochte model
Met het bereiken van de mijlpaal kan worden gesteld dat de Range Rover Sport de meest succesvolle Range Rover ooit is. Maar het bestverkochte model van Land Rovers sublabel zal die titel slechts kort dragen. De éénmiljoenste Range Rover Evoque is namelijk ook onderweg. Het compactste model van het luxemerk wist alleen al van de eerste editie een productievolume van 800.000 stuks te bereiken. Inmiddels zijn we twee jaar verder sinds die mijlpaal.
Twee generaties
Het bereiken van de enorme mijlpaal valt voor de finish van de tweede generatie. De derde editie van de Sport is onderweg en zal volgend jaar het levenslicht zien. Voordat het zover is, stelt Land Rover dit jaar eerst de Range Rover – zonder toevoeging – voor. Het nieuwe model volgt acht jaar na de lancering van de tweede generatie en 17 jaar na de eerste editie.
Historie Range Rover Sport
De naam Range Rover werd in 1970 voor het eerst gebruikt. Land Rover, dat op dat moment 22 jaar bestond, bedacht een nieuwe offroader met functionaliteiten voor op de verharde weg, maar waarbij de terreincapaciteiten zeker niet uit het oog werd verloren. Het nieuwe type kwam als driedeurs vijfzitter. Later volgde een vijfdeursvariant. Met het model creëerde Land Rover een nieuwe autoklasse.
Het duurde tot aan het begin van deze eeuw dat de fabrikant van Range Rover een eigen lijn met een diversiteit aan modellen maakte. In 2004 stelde de 4×4-specialist de Range Stormer Concept voor, die in 2005 een vervolg kreeg in de vorm van de Range Rover Sport. Het productiemodel kende echter vijf in plaats van drie deuren. Daar bleef het niet bij. De Evoque verscheen, al stond dat model oorspronkelijk voor Land Rover zelf op de agenda. Enkele jaren geleden breidde Land Rover de Range Rover-familie uit met de Velar, een verwijzing naar de bijnaam van de allereerste testvoertuigen van Range Rover uit de jaren zestig.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30