Het bekende Britse merk MG verdween 15 jaar geleden van de markt. Het merk dat vooral bekend is om zijn roadsters komt nu terug met een, jawel, elektrische SUV: de MG ZS EV.

MG ZS EV


In 2005 gaf MG Rover de geest. Het kon het hoofd niet meer boven water houden en ging failliet. Het Chinese Nanjing Motor zag wel brood in de merknaam en kocht deze over voor een schamele £53 miljoen. De Chinezen produceerden enkele jaren wat MG-modellen voor de Oosterse markt, maar werden al snel overgenomen door de grootste autobouwer van China: SAIC Motor. Na bijna 15 jaar afwezigheid op de Europese markt, denkt SAIC dat nu de tijd rijp is om hier een nieuwe MG te lanceren. Het doet dat niet met een kek roadstertje, maar met een volledig elektrische SUV.

Gemiddeld

De MG ZS EV is een elektrische auto die eigenlijk helemaal nergens in uitblinkt. Hij heeft een 44.5 kWh accupakket dat een 143 pk en 353 Nm sterke elektromotor aandrijft. Met die combinatie kan hij maximaal 262 kilometer (WLTP) ver komen. Opladen gaat ook niet bijster snel, want de MG heeft een 85 kW laadpoort meegekregen. Daarmee moet een lege accu voor 80% opgeladen kunnen worden in 'maar' 43 minuten. Maar goed, dankzij de vloeistof-koeling van het accupakket zou vaker achter elkaar snelladen geen probleem moeten zijn.

MG ZS EV


MG mikt met hun nieuwe model vooral op ruimte en praktisch gebruik. Volgens de Chinezen achter de MG ZS EV is deze namelijk erg ruim in zijn klasse. Het merk claimt dat de laadruimte van 448 liter 60 liter groter is dan gemiddeld en 98 liter groter is dan de laadruimte van concurrent Mazda CX-3 en 94 liter groter dan die van de Nissan Juke. Ook moeten inzittenden 88 mm meer hoofdruimte hebben dan gemiddeld en 55 mm meer schouderruimte.

Alleen online

Naast dat MG dit een uiterst moderne, maar toch klassiek Britse auto noemt, houdt het er wel een moderne distributiestrategie op na. De MG is in Europa namelijk alleen online te bestellen. Volgens MG is dat het enige goede verkoopkanaal, want hiervoor zou een sterke behoefte onder Europese klanten zijn. Voor proefritten en ervaringen met de auto wordt wel een netwerk van distributeurs ingezet.

MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV

Helaas weten we nog geen Nederlandse prijzen. In Groot Britannië zijn de prijzen al wel gecommuniceerd. Daar vraagt MG £28.495 voor het basismodel van de MG ZS EV. Voor de eerste 1.000 kopers hebben ze nog een leuke actie. MG verdubbelt de overheidssubsidie van £3.500 naar £7.000. Daardoor kunnen de eerste kopers voor £21.495 in een elektrische MG uit China rijden.

Bron: MG