Met ingang van de nieuw generatie BMW 3 Serie zal de bouw van de vierdeurs sedan ook in Mexico worden ondergebracht. De productie aldaar is bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. BMW volgt het voorbeeld van Mercedes dat zijn C-Klasse in Noord-Amerika voor de lokale markt maakt.

Computerillustratie Schulte DesignComputerillustratie Schulte Design


Computerillustratie Schulte Design

BMW kiest er echter voor om in Mexico een compleet nieuwe fabriek neer te zetten. Uit de faciliteit zullen op termijn twee modellen rollen, waarvan de 3 Serie inmiddels is bevestigd. De productielocatie zal op jaarbasis 150.000 stuks van de 3 Serie produceren.

Sedan en Touring

De eerste Mexicaanse BMW 3 Serie moet in 2019 van de band rollen. Dat is ongeveer een jaar na de productiestart in Europa. BMW zal de productlijn wederom als sedan en als Touring brengen. De toekomst van de derde carrosserievariant, de 3 GT is onzeker, wegens tegenvallende afzetcijfers.

"Het concern kampt in die Amerikaanse faciliteit met capaciteitsproblemen"

X-specialist

Voor BMW is het de tweede fabriek in Noord-Amerika. De Duitsers bouwen reeds auto's in Spartanburg, Amerika. Daar zien momenteel de X3, X4, X5 en X6 het levenslicht. De bouw van de X7 start ginds binnenkort. Het concern kampt in die Amerikaanse faciliteit met capaciteitsproblemen. Bovendien is het voor het bedrijf niet eenvoudig om de productielijnen uit te breiden en de bouw van de auto's op te voeren. De faciliteit te Spartanburg begon ooit met de bouw van de 3 Serie voor de Amerikaanse markt.

LEES OOK: TERUGROEPACTIE BMW X3 EN X4 VOOR ISOFIX

Mercedes

Met het onderbrengen van de 3 Serie in Noord-Amerika gaat BMW zijn auto's dichter bij de afnemer produceren. Mercedes deed dat al eerder met de 3 Serie-concurrent C-Klasse. De landgenoot heeft echter de productie van de vierdeurs sedan in zijn bestaande SUV-fabriek ondergebracht. Mercedes maakt in de Verenigde Staten de C-sedan, GLE, GLE Coupé, GLS en , terwijl de productie van de R-Klasse aan AM General wordt uitbesteed.