Met je stekker-BMW elektrisch Brabantse steden in
Na brandgevaar bij de plug-in hybridemodellen van BMW is er nu goed nieuws voor de gebruikers van deze stekkerauto’s. Er kunnen extra punten worden verdiend!
Speciaal voor de bestuurders van een BMW met een plug-in hybride-aandrijflijn heeft de Duitse autobouwer een soort spel opgezet, dat het gebruik van louter elektrische energie moet stimuleren. Door elektrisch te rijden verdient de automobilist zogeheten ‘BMW Points’. Met de moderne variant van het zegeltjes-systeem bouwt de gebruiker punten op die ingewisseld kunnen worden voor laadtegoed, en later ook andere vormen van beloning. Met het spel probeert de autobouwer de bezitters en gebruikers van de stekkerhybride uit te dagen om onderling de competitie aan te gaan en zo het benzineverbruik te reduceren.
BMW Points in Brabant verdienen
De gebruikers van een BMW plug-in hybrides die woonachtig of werkzaam zijn in Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam waren al een tijdje in het voordeel ten opzichte van de gelijkgestemden in Breda, Tilburg of Eindhoven, maar daar gaat nu verandering in komen. Wat is er aan de hand? Als je met je Duitse plug-in hybride de genoemde Randstad-steden binnenrijdt, schakelt de elektronica direct de EV-modus in. De bestuurder hoeft daar niets voor te doen. De verbrandingsmotor schakelt uit en de elektromotor beweegt de BMW voort.
Twee keer!
Daarmee hadden de personen die veelvuldig in Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam zijn een voordeel ten opzichte van de rest. Sterker nog, dubbel voordeel. Want voor elektrisch rijden binnen de geselecteerde EV-zone krijgt de bestuurder twee BMW Points! Maar aan het begin van het jaar heeft BMW daar Breda, Tilburg en Eindhoven aan toegevoegd. Daardoor kirjgen de bestuurders in die Brabantse plaatsen ook het dubbel aantal BMW Points. En dat zonder zelf de EV-modus in te schakelen.
84 zones in Europa
Voor de deelnemers aan het spel die veelvuldig buiten de landsgrenzen vertoeven, is het goed te weten dat er elders in Europa bijna 80 zones zijn gecreëerd. Voor het activeren van de EV-modus maakt de techniek gebruik van de informatie van het navigatiesysteem. Voor het daadwerkelijk overschakelen van de verbrandingsmotor op de elektro-unit houdt de auto rekening met de rij-omstandigheden.
Overigens kun je in de zones ook gewoon op de verbrandingsmotor rijden, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder de kick-down gebruikt. De types waarbij de benzinemotor automatisch uitschakelt wanneer de stadsgrenzen worden gepasseerd, zijn de 745e (interne code G11), 745Le (G12), X5 xDrive45e (G05), 330e Sedan (G20), BMW 330e Touring (G21), 530e Sedan (G30) en 530e Touring (G31).
Brandgevaar BMW plug-in hybrides
Van de afzet in 2020 was 1 op de 5 in Nederland geleverde BMW’s een plug-in hybride. Voor dit jaar gaat de importeur uit van een mix van 1 op de 3. De groei moet komen van een groter aanbod. De fabrikant levert momenteel tien stekkerhybrides, over twee jaar zijn dat er twintig. Daarnaast speelde het afgelopen jaar een probleem met de plug-in hybrides een grote rol in de levering ervan. Door een fout in het productieproces kon kortsluiting ontstaan, waardoor de accucellen brand vatten. Het euvel deed zich voor bij de Mini Countryman en BMW-modellen X1, X2, X3, X5, 3 Serie, 5 Serie, 6 Serie Gran Turismo, 7 Serie, 2 Serie Active Tourer, 3 Serie Touring, i8 Coupé en de i8 Roadster. De levering van de auto’s werd stopgezet en na een modificatie eind 2020 hervat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Bentley Continental GT Speed verruilt W12 voor V8: hoe erg is dat?
-
Prijs BYD Seal U DM-i bekend: PHEV met 1.080 kilometer range
-
Japanse SUV was bestseller en is nu betaalbare PHEV-occasion
-
Jaecoo J7 staat als Kia Sportage-concurrent in de coulissen
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
‘Nieuwe plug-in hybride van BYD heeft ruim 2.000 kilometer range’
-
Deze plug-in hybride komt elektrisch net zo ver als een EV
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Wegenbelasting 2025: zoveel kosten populairste plug-in hybrides
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict