Met deze super-SUV neemt Porsche het op tegen de Ferrari Purosangue
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_14_08_28_39_Porsche_achieves_record_figures_and_starts_Road_to_20_programme_Porsche_Newsro.jpg)
Porsche bindt de strijd aan met de Aston Martin DBX, Ferrari Purosangue en Lamborghini Urus. We moeten alleen nog wel even op de Duitse super-SUV wachten. De K1 – zoals de codenaam van het model luidt – komt pas in 2027 op de markt.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers heeft Porsche ook het een en ander verteld over aankomende modellen. Het merk wil zich nog meer richten op luxe en exclusiviteit, met veel aandacht voor gelimiteerde edities en het Sonderwunsch-programma.
Elektrische Macan eindelijk op de markt
Daarbij gaat elektrificatie natuurlijk een grote rol spelen. Volgend jaar komt eindelijk de vertraagde elektrische Macan op de markt, in 2025 gevolgd door de eveneens elektrische 718.
Nóg grotere SUV voor China en de VS
Vervolgens is het de beurt aan de opvolger van de Cayenne, die in 2027 gezelschap krijgt van een model erboven. Waarom er een nóg grotere SUV komt? Omdat daar vraag naar is vanuit China en de Verenigde Staten.
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
De elektrische top-SUV wordt voorlopig aangeduid als K1. Hij krijgt een nog duidelijker coupé-uiterlijk dan de Ferrari Purosangue, met Taycan-achtige koplampunits en de daklijn van de Panamera.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fhttps-__www.carscoops.com_wp-content_uploads_2023_03_Porsche-K1-Prestige-05-1024x576-1.jpg)
Make green great again! Een groene Porsche met groen leer kan heel goed
Volgens Porsche staat de K1 op het SSP-platform van de volgende generatie Taycan, zal het interieur revolutionair nieuw zijn en krijgt het model uitgebreide autonome functies.
Porsche behaalde in 2022 een recordwinst
De K1 moet voor nóg meer winst zorgen en Porsche heeft daarover al niks te klagen. De fabrikant behaalde een winst van 6,8 miljard euro (plus 27,4 procent ten opzichte van 2021) op een omzet van 37,6 miljard auto (plus 13,6 procent). Een absoluut record.
De Porsche 911 Dakar is zó cool dat hij nog Rothmans-sigaretten rookt
Vorig jaar leverde Porsche precies 309.884 auto’s af, wat een toename is van 2,6 procent in vergelijking met 2021. Dit jaar heeft het merk twee belangrijke jubilea te vieren: zestig jaar 911 en vijfenzeventig jaar sportwagens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe de nieuwe Porsche Cayenne zijn overtollige kilo’s laat verdwijnen
-
Koop je dit horloge, dan krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij
-
De vernieuwde Porsche Cayenne krijgt méér cilinders
-
Deze Porsche 917 is de coolste racebaan
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Vier Internationale Barbiedag met deze roze occasions
-
Deze offroad Porsche Cayenne is verrassend betaalbaar
-
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
-
Nederlandse overheid verkoopt Porsche Taycan Turbo S
-
Deze bloedmooie Porsche 911 restomod staat in Nederland te koop
-
Porsche: “Synthetische brandstoffen moeten gesteund worden door de overheid”
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne