Met deze Mercedes-AMG ben je zo cool als het absolute nulpunt!
Keuze: je krijgt het hele moderne AMG-gamma óf je krijgt alleen deze Mercedes-Benz AMG 6.0 ‘Hammer’ Coupé. We hebben het niet precies uitgerekend, maar qua waarde komt het aardiger overeen dan je denkt.
Wij hoeven geen seconde na te denken: de ‘Hammer’ willen we. Al staat de bizarre prijs ons nogal tegen. De Mercedes-Benz 6.0 AMG Widebody Coupé uit 1991 wordt geveild in de VS en brengt naar verwachting tussen de 700.000 en 800.000 euro op.
Mercedes-AMG 6.0 ‘Hammer’ Coupé is zooo cool!
In die zin hebben we vandaag twee bewijzen dat de prijzen van jongere klassiekers de pan uit rijzen. Lees ons verhaal over de Ford Sierra Cosworth RS500 maar eens, die afgelopen weekend werd afgehamerd op 670.000 euro.
Hoe dan ook, mocht je een AMG ‘Hammer’ bezitten of hebben besloten dit exemplaar te kopen, dan ben je zo cool als het absolute nulpunt bij min 273,15 graden Celsius.
Deze occasion wil je: unieke Mercedes is een van de eerste AMG’s
Atmosferische 6,0-liter M119-V8 met 380 pk
Deze 6.0 stamt nog uit een tijd waarin AMG geen deel uitmaakte van het Mercedes-concern. En dat bij de tuner toen alles kon, blijkt uit onder meer de motor in deze ‘Hammer’: de 6,0-liter atmosferische M119-V8 van AMG zelf, met 380 pk.
Deze Widebody Coupé is gebaseerd op de CE 300-24, de krachtigste W124 E-Klasse Coupé uit 1991, die een 3,0-liter zes-in-lijn met ‘slechts’ 220 pk had. De M119-V8 van de AMG is gebaseerd op de 5,0-liter unit van de SL 500.
Deze Mitsubishi Galant is de vetste AMG die ooit (en officieel) is gebouwd
AMG-bodykit met flink uitgeklopte wielkasten
Bij AMG hebben ze niet alleen de motor aangepakt, maar ook het onderstel. De achterwielophanging – met nu een sperdifferentieel tussen de aandrijfassen – is steviger gemaakt om te voorkomen dat de ‘Hammer’ in de kont gaat hangen bij stevig accelereren.
Daarbij is het uiterlijk niet vergeten. De 6.0 kreeg een bodykit aangemeten met onder meer flink uitgeklopte wielkasten en een redelijk subtiele achterspoiler. Hij staat op driedelige OZ AMG Aero III-wielen in de maat 17 inch.
Kijk mama, zonder handen! Mercedes-AMG komt met autonome driftmodus
Unieke specificaties en ultralage kilometerstand
Meestal zijn ‘Hammers’ zwart. Deze is uitgevoerd in de prachtige kleur Nautical Blue Metallic, die ook terugkomt in het interieur. Andere aanpassingen zijn het kleinere stuurwiel, de witte meter en de upgrade naar walnotenhout op het dashboard.
Naar verluidt komt dit exemplaar uit Japan. Zijn unieke spec en lage tellerstand, slechts 36.701 kilometer, maken deze ‘Hammer’ onweerstaanbaar. Maar die verwachte opbrengst is wel héél extreem zeg!
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
De Mercedes-AMG GT 43 kent zijn eigen doelgroep niet
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks