Met deze 5 heb je ook rijplezier tot 100 km/h
Rijplezier tot 100 km/h bestaat ook en dat maakt het minder erg dat de maximumsnelheid is teruggeschroefd. De lol van lekker sturen is niet verdwenen als je de juiste auto pakt. Deze auto’s bieden ook rijplezier tot 100 km/h.
1. Donkervoort
Het maakt niet uit welke Donkervoort je kiest, zolang het maar een echte is. Dan proef je namelijk de meest ongefilterde rijervaring die er te koop is. Vijftig kilometer per uur voelt als tachtig en tachtig als 100, enzovoorts. Topsnelheid lijkt opeens totaal onbelangrijk. Rijplezier tot 100 km/h, daar gaat het hier om. Met zo’n Donkervoort gaat het om maximale bochtsnelheden, grenzen verkennen. En dat gaat heel natuurlijk omdat je alles precies en puur doorkrijgt via dat kleine stuurtje, je billen en je rempedaal. Als je niet oppast ook via je elleboog, want daarmee raak je het wegdek nét niet, zo laag zit je. Zo’n Donkervoort is een precisie-instrument, omdat-ie zo eerlijk en licht is. De eerste modellen wogen dik 500 kg en hadden daarom genoeg aan een gewone Ford-motor met nog geen 100 pk.
2. Lotus Elise
Ook dit is een Spartaanse lichtgewicht sportauto die maar voor één ding gaat: driving fun en daar hoort ook rijplezier tot 100 km/h bij. De basis van de Elise is een verlijmd aluminium badkuipchassis dat werd voorzien van een goed onderstel. Omdat de auto maar 725 kg woog was, bleek een eenvoudige 1.8 viercilinder met 120 pk genoeg voor sensationele rijprestaties. Die wat rauwe motor schreeuwt het uit als je hem straf geeft en dat spektakel wordt nog eens versterkt door de akoestiek van die kale aluminium cockpit. Als je bochten instuurt lijken je handpalmen het loopvlak van de banden: je tast er het asfalt mee af en voelt elk steentje en elke streep. Om te vertragen moet je hard remmen maar voel je ook exact waar de grens ligt.
3. Classic Mini
Dit doosje maakte rijplezier voor iedereen bereikbaar. Iedereen wilde er eentje, van popster tot bejaarde. Omdat hij zo geweldig reed. Dit autootje kon je simpelweg een bocht in smijten, want zijn wegligging leek eindeloos. Rijplezier tot 100 km/h dus, want er zat een duiveltje in dit doosje als je er mee ging scheuren. Ook hier weer veel fun met weinig pk’s dankzij een laag gewicht en een laag zwaartepunt. De Mini zette aan tot kattenkwaad en omdat hij er zo aaibaar uitzag, nam niemand er aanstoot aan als je gas gaf. En zo verraste je vriend en vijand. In goede handen was dit ding serieus snel en dat bewees hij in menig rally. Hij wist zelfs de rallye van Monte Carlo te winnen. En die genen voel je ook in een moderne Mini nog terug, alleen is die zo stil geworden dat het tot 100 km/h minder spannend is.
4. Carver
Het beste bewijs dat snelheid relatief is, levert de Carver. Zelfs met de nieuwe elektrische versie kun je plezier hebben, terwijl die als Light Electric Vehicle (LEV) toch begrensd is op 45 km/h. Het unieke DVC-kantelmechanisme, een Nederlandse vinding, maakt hem zo speels omdat je op je eigen rijstrook kunt slalommen met een grote smile. En in de stad zo plat mogelijk door de bocht gaan is echt spannend. Dat kunnen we melden na de testritten met de nieuwste en eerste generatie die als auto toegelaten werd en wel de snelweg op mocht. Ook daar hadden we lol binnen de lijntjes, rijplezier tot 100 km/h op je eigen rijstrook dus.
5. Burton
Er is nog een concept waar je sensationeel bochten mee kunt pakken en af en toe denkt dat je omvalt omdat de koets zo overhelt. Inderdaad, de aloude Eend is ook gemaakt volgens het recept voor puur rijplezier dat je hier boven vast al ontcijferd had: een minimalistische constructie en een laag gewicht. Alleen de stroomlijn ontbrak, maar die heeft de Nederlandse Burton die de Eend transformeert in een klassiek ogend sportautootje wel. Met dezelfde tweecilinder en een wat lager zwaartepunt is hij sneller en dynamischer. We maakten er reportage mee, die je binnenkort in Autovisie magazine kunt lezen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China