Tesla heeft in de laatste week van juni zijn productiedoel van 5000 Model 3's per week gehaald, maar vraag niet hoe. Uit interne documenten blijkt dat 86 procent van de gebouwde exemplaren in die week niet aan de kwaliteitseisen voldeed en aangepast moest worden.

Tesla Model 3


De website Business Insider heeft de documenten in handen gekregen. Van de 5000 in de laatste week van juni geproduceerde Model 3's waren maar liefst 4300 niet in één keer goed in elkaar gezet. Tesla had daarmee een zogenoemde 'first pass yield' van 14 procent. Ter vergelijking: het industriegemiddelde ligt ergens tussen de 65 en 80 procent. Het feit dat zoveel Model 3's gerepareerd moeten worden voordat ze naar klanten kunnen, verlaagt bovendien de productiviteit van de Tesla-fabriek omdat er extra werk nodig is.

Kleine kwaliteitsissues

Een vertegenwoordiger van Tesla vertelde aan Business Insider dat de meeste auto's geen grote problemen hebben als ze het einde van de productielijn bereiken. "Het is belangrijk om te begrijpen dat het vaak om kleine kwaliteitsissues gaat. Ons doel is om voor iedere klant een perfecte auto te bouwen. Speciale teams controleren de Model 3's al tijdens het productieproces en ieder exemplaar wordt aan het einde van de lijn nog een keer helemaal gecheckt."

Bumper viel eraf

Dat dat niet altijd helemaal goed gaat, blijkt uit diverse wonderlijke verhalen van klanten. Enkele dagen geleden zette een Model 3-koper een foto van zijn gloednieuwe auto op Twitter. Hij had de Tesla een half uur eerder opgehaald, was door een zware regenbui gereden en verloor de achterbumper doordat er water in was gekomen. Er bleek nog een Model 3-rijder te zijn met dat probleem. Iemand anders postte gisteren een foto op sociale media van de Model 3 van een collega. Die had in het interieur drie witte deurpanelen en één bruine.